Brev:
Hvorfor vil han ikke sove
30. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Hvorfor vil han ikke sove
Hej
Min kæreste er udstationeret i Grønland i et par år, hvilket betyder at vi ikke har sundhedsplejerske - dog har vi benyttet en når vi har været i Danmark.
Derfor blev jeg glad, da jeg opdagede din eksistens.
Vi har det svært med de der sovevaner... Pyha..
Vi har den dejligste glade lille dreng (Mikkel) på 6 1/2 måned.
Han har siden han var nyfødt ikke ville sove med mindre han er på arm, eller jeg ligger ved siden af ham og ammer.
Han er altid vågnet i samme sekund, som jeg har lagt ham. Og det nytter ikke prøve at lade ham blive liggende lidt, han bliver bare endnu mere vågen af det - og ked af det.
Det er min anden søn, og jeg havde slet ikke så stort et problem med min første (som er 10 år)
Hans dag er som følgende..
Han vågner ved 7-7.30`tiden. Vi står op, han er glad og udhvilet - får ren ble, vi sender far og storebror afsted i skole og på arbejde - herefter leger vi lidt.
Kl. 9-9.30 bliver han træt.. Hvis jeg lægger ham ind i seng bliver han ikke bare ked af det.. han bliver bund ulykkelig.. Derfor går jeg med ham i seng igen, hvor han sover 1 time, hvis jeg ligger ved siden af ham, og er klar til at give ham brystet.
Hvis jeg bare ammer ham i søvn - og går, vågner han mellem 5 og 15 minutter senere.
Efter "formiddagsluren" bliver han vasket og kommer i tøjet. Storebror og far kommer hjem til frokost, (Ja, sådan er det her på Grønland, det er dejligt) hvor også Mikkel får lidt mad. Han er glad i en times tid, men så starter problemerne.. Han bliver træt igen ved 13-14`tiden, og hvis ikke jeg går en tur med ham sover han igen 5-15 min.
Når han vågner er han glad, men jeg kan se at han ikke har sovet nok.
Herefter går resten af dagen med at han skiftevis er glad, vi leger, og han bliver træt og tager et "powernap". Det kan han gøre et par gange om dagen, og de er ikke mere end 5 min., nogle gange falder han bare hen, og vågner 30 sek. efter, og det hjælper bare ikke at forsøge igen.
Til aften får han aftensmad sammen med os, derefter kommer han i bad, og efter badet er han rigtig rigtig træt.
Jeg giver ham en tår ved 19.30-20`tiden, hvorefter han falder i søvn.
Han tager en lur på 15-30 min. og er herefter glad og frisk hele aftenen. Selv om vi går i seng sammen med ham, er der intet der kan få ham til at falde i søvn, ikke engang brystet. Han overgiver sig ved 22-23`tiden.
Natten er urolig... Han vågner ca. 1 gang i timen, og skal bare have brystet.
Det skal lige siges at det har været sådan fra dag 1.
Jeg har forsøgt at tage kampen igennem uge, hvor han konsekvent blev lagt i seng, når han var træt og mæt. Resultatet blev, at han blev meget ulykkelig. Jeg tog ham naturligvis op hvis han blev rigtig ulykkelig, og lagde ham ned igen når han var rolig igen. Hvis han smågræd, snakkede jeg bare beroligende til ham, eller sang en lille sang.
Resultatet blev, at han faldt i søvn efter en kamp på 2 timer, og vågnede meget ulykkelig efter 5-10 min.
Det kunne og kan jeg ikke holde til..
Ellers er han som sagt en meget glad dreng, der bare ikke vil sove.
Jeg er ikke tilhænger af at han skal ligge og skrige sig i søvn, det mener jeg bare vil skabe et utrygt barn. Men jeg er ved at være desperat, da han nu er så gammel at han burde have et sovemønster.
Han vil ikke have hverken sut eller sutteflaske - (Det ville han bare pludselig ikke, da han var ca. 2 mdr.)
Har du et godt råd til et par trætte (men bestemt glade) forældre?
Mange hilsner
M.B og T.H