Vågner ofte aften og nat

18. juni 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Vågner ofte aften og nat

Hej Helen.

Jeg er ny her på siden, og vil sige, at jeg gennem de sidste 3 år, har læst dine svar til andre, og det har været meget brugbare svar. Men nu trænger jeg til et personligt svar fra dig :-)

Jeg er mor til en dreng på 3 år, og er blevet mor igen for snart 8 mdr siden, til en lille pige.

Spørgsmålet drejer som om min datter.

Hun er en meget glad pige, men masser af krudt i. Hun elsker selskab, møver sig hurtigt frem hen over gulvet, bruger ca 80 procent af sin vågentid på at ligge på maven og lege - kan næsten sidde selv - og må indrømme, at hun er utrolig dygtig motorisk i forhold til sin alder, hvis man som mor må sige dette :-)

Hun spiser fint - 4-6 måltider om dagen. 4 store måltider, og 1-2 små mellemmåltider.
Tror hun er i seperationsfasen, da hun bliver ked hvis andre tager hende, selvom jeg er der..
HVis andre passer hende, er der tit gråd, og hun kigger mod døren, som jeg gik ud af.. (Sjældent hun bliver passet, men skal jo til tandlæge eller andet vigtigt indimellem)

Vores problem er hendes mange opvågninger om aftenen/natten, som jeg gerne vil bede om hjælp til..

Vores plan for dagen:

06:00/07:00: Vågner (Får indimellem en tår mælk)
07:00/08:00: Grød med frugtmos
08:00/09:00: Lidt frugtmos eller evt lidt franskbrød.
09:00/09:30: Formiddagslur: ½ time til 2½.
Ca. 11:00: Ammes (Kan ikke få hende til at drikke mælk inden lur, derfor gør jeg det efter en lur)
Ca. 12:00: Kartoffelmos m gulerødder - frugtmos til dessert eller andet. (Er også begyndt på små stykker rugbrød med leverpostej, og det går rigtig rigtig godt.)
13:00: Lidt frugtmos eller andet.
Ca. 13:30: Middagslur - 1 time til 1½..

Begge lure varer ca samlet på en dag: 2½-4 timer.

Ca. 15:00: Ammes
Ca. 16:00: Grød
Ca. 17:30-18:00: Smagsprøver af vores mad - men er ikke så meget for det endnu, men vi fortsætter)
Kartoffelmos, lidt rugbrød til at hygge sig med, eller andet.
Ca. 19:00: Lidt frugtmos - men ikke altid hun vil have dette, pga af træthed. Eller mæthed :-)
Ca. 19:30: Puttes til nat af mig - ammes.
Sover i løbet af højst 15 min.

Efter jeg har ammet hende, er hun meget træt, men skynder mig at lægge hende over i hendes seng (sover på sit eget værelse), så hun kan nå at se hvor hun befinder sig.

Så vågner hun altid efter ca 30 minutter - og jeg ammer hende, for at fylde hende godt op til natten.

Så kan hun godt sove selv til ca. 23:00, hvor jeg ammer igen.
Så sover hun igen til ca 00:30, nogen gange 00:00, ...

Annonce

... hvor hun har en mindre opvågning, og skal have meget hjælp til at komme videre i søvnen.. Førhen vuggede jeg hende i søvn igen, eller ammede, men det ville jeg bare ikke mere, da jeg ikke kunne holde til det..
Så de sidste 3-4 uger er det som regel nok med en hånd at holde i, og schhh.. Og det er jeg meget glad for.

Men alligevel skal jeg ind til hende 3-4 gange på en time og give hånd, og det er altså lidt hårdt, da vi har soveværelse nedenunder, og skal den lange vej derop.. Har prøvet at lytte på hendes lyde igennem alarmen, og trække den lidt, men det resulterer bare i, at hun vågner endnu mere op.

Sover nu i et rum ved siden af hende, men hun ved ikke jeg er der.. Men det gør det lidt lettere at skulle ind til hende så mange gange..

Så vågner hun hver time til hver anden time, og skal have hånd.. Og til sidst overgiver jeg mig, og tager hende med ned i vores seng, hvor hun sover videre.. Der sover hun fint i ca. 3 timer eller mere..
Men vil gerne af med dette, og lære hende at sove hele natten alene, eller bare at hun først kommer ned fra tidlig morgenstund af.

Hvad handler alt dette om?? Tryghed, alder eller???
Hun godtager ikke far om aftenen eller natten, og det er jeg meget ked af - for ville gerne skiftes til det - for synes det er hårdt det her..
Hun er ikke ked når hun vågner, skal bare have hjælp til at komme videre i søvnen..
Men rigtig ked hvis far tager over.. Men uhh, hvor ville jeg gerne at vi kunne skiftes til det, og snart sove sammen igen..

Vi tumler meget om dagen, kommer ud og ser noget - hun er meget aktiv, og heldigvis super glad hver dag..
Sover fint i sin barnevogn om dagen - og skal nogen gange vugges meget og nogen gange ikke..
Mystisk!!!!

Det enste mønster jeg kan se, er at hvis hun kun sover 2½ time samlet på en dag, så sover hun bedre om natten, med færre opvågninger.. Meeeen, så er hun træt om dagen :-(

Hvad gør vi??
Hvad handler det om?
Hvordan får vi far på banen? Både aften og nat? Kæmpe ønske - både for ham og jeg.. (Far er god til at være sammen med hende om dagen - fra 16:00, når han kommer hjem fra arbejde - og der er hun meget glad for ham)

Med hensyn til opvågninger har hun været sådan siden de 3 mdr - nu er vi bare gået fra vuggen, bryst, til en kærlig hånd i hendes, om aftenen/natten..

Ved godt at dette var en kæmpe smøre, men så har du så også her alle mine tanker fra de sidste 4-5 mdr ;-)
Håber du kan finde rundt i det? :-)

Kærlig hilsen
en efterhånden træt mor..

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke