Brev:
Lære at sove
16. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Lære at sove
Hej Helen
Tusind tak for dit svar. Lille Sylvester spiser nu med stor glæde - for både ham og hans forældre:-). Hans søvn er også blevet en del bedre og efter to hårde uger har han vænnet sig til kun at få bryst kl 20, 23.30 og når han vågner mellem 5 og 8.
Men men men han har indtil nu sovet i en slyngevugge, og den er han for stor til nu, plus at han ikke kan bevæge sig i den og jeg synes at det har virket som om at det begyndte at genere ham. Alt i alt er han nu kommet over i en tremmeseng og så er det som om vi er helt tilbage til scratch.
Vi "lærte ham at falde i søvn selv" for 2 måneder sine, ved sådan en blanding af Godnat og sov godt og vores egen vej. Vi tænker at vi må gøre det samme igen nu, nu blot mod en stærkere vilje :-) så det er meget voldsommere. Hvordan ville du forholde sig til sådan en overgang til en ny seng, der ikke bevæger sig, i et nyt rum? Det virker så ubamhjertigt at lade ham ligge i sengen og skrige.
Nå, det var puttesituationen, så er det natten. Som jeg skrev har han næsten vænnet sig til ikke at få bryst kl 2, men han vågner hver nat mellem 3-4 og er meget svær at få til at sove, de første par uger skreg han til han fik bryst kl 5-6, men nu virker det ikke som om han søger, bare som om han er utilpas. Denne opvågen er selvfølgelig fulgt med over i den nye seng, og jeg håbede faktisk den kunne giv noget ro. Om natten er jeg så noget i tvivl om hvordan jeg skal reagere, og vi ender med at gøre en del forskellige ting, hvilket virker som om det bare kører ham op.
Jeg tænker om jeg skal gøre præcis det samme som ved putningen? altså synge den samme sang, ae på kinden en gang, sige nu skal du sove og så gå lidt væk? Eller er det ok at jeg bliver siddende, eller holder om ham, lægger hovedet ned til hans e lig. eller forvirrer det blot mere end det gavner? Jeg er så bange for at gøre ting der er som at "tisse i bukserne", altså der virker lige nu, men gør det værre i morgen nat.
Han sover noget forskelligt om dagen, han har hidtil sovet 3 gang 3 kvarter, men efter han er begyndt at spise ordenligt har han kunne tage flere timer af gangen. Jeg kan se at du anbefalder har de ikke sover efter 16, skal jeg simpelthen vække ham ?
I dag har så været meget anderledes, efter en meget skrigfyldt nat har han indtil kl 16 sovet 2 gange 10 min og han har vågnet i sin barnevogn i et skrig. Kan han været blevet utryg ved at sove generelt, også selv om det er i sin barnevogn?
Når jeg ændrer en vane for ham, kan det så godt give "skælv" ud i resten af hans liv? Det virker sådan. Jeg har prøvet at få ham over i tremmesengen en gang før og to dage efter holdt han op med at spise rigtig mad. Er det tilfældigt eller?
nu er klokken så halv fem og han er endelig faldet i søvn, hvad så i denne situation?
Nå sikken en masse spørgsmål, jeg er noget desperat, det er sgu ikke så fedt ikke at sove ;-) og endnu værre at høre ham skrige så meget.
Håber du kan finde hovedet og hale i mine spørgsmål.
Venlig hilsen
en mor der trænger til at sove :-)