Brev:
Stadig tidlige morgener
8. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Stadig tidlige morgener
Hej Helen,
Tak for dit svar sidst. Vi har stadig en lillebror med en meget tidlig søvnfase, men tingene har rykket sig lidt, siden jeg sidst skrev, og jeg kunne virkelig godt bruge lidt input igen. Jeg har ikke haft overskud til at prøve at rykke på hans rytme – vi har bare hutlet os igennem, men nu er der vist kommet lidt mere styr på måltiderne, så jeg håber vi kan gøre et forsøg nu. Selvom jeg finder mange brugbare betragtninger i din brevkasse, ville det virkelig være guld værd, hvis du ville kigge lidt på denne rytme:
Nu vågner han for det meste ved 4:30 tiden, bliver ammet og så står vi typisk op ved 5 tiden, hvor han bare er i hopla (det er mor dog ikke) Far og storebror kommer dryssende mellem 5.30 og 6:30. Tror storbror er påvirket af at der er liv i huset. Storebror og far kører hjemmefra ved 8:30 tiden, og her må jeg putte den lille til lur – det er kun fordi de andre er her, at jeg kan holde liv i ham så længe. Tager de tidligere af sted, er jeg typisk også nødt til at lægge ham tidligere. Han er helt færdig.
Han spiser morgenmad sammen med os ved 7 tiden. Han sover så en lidt længere lur om formiddagen fra kl. 8:30 altså (ammes måske, hvis han vil). Ved 11 – 11:30 tiden frokost og ved 13-14 tiden amning (hvis han vil) + eftermiddagslur (tidspunkt afhængig af længden på formiddagsluren, men vi henter ofte storebror ved 13 tiden, så her er han næsten altid vågen)
Sover han til omkring 15 eller senere, er der ingen sen eftermiddagslur. Frugt og evt. lidt brød mellem 15 og 16 og amning ved 16 tiden, hvis han ikke har fået inden lur, og hvis han vil (ja, som du måske kan se, vil han tit ikke ammes)
Vi spiser 17-17:30 (lidt tidligt, men det har vi gjort siden storebror har skippet middagsluren). Det er svært at holde ham vågen til kl. 19, men vi prøver og takket være storebrors tilstedeværelse, lykkes det for det meste – dog er han ofte for træt til at ammes. Så ammer jeg ham, når jeg går i seng ved 21 tiden i stedet.
Han har indtil nu sovet ved siden af mig i sådan en bedside ting, men han vågner en del, skal ammes igen over midnat og vågner flere gange i løbet af natten, hvor kun trøst ved brystet virker. Hvor meget han spiser, er jeg lidt i tvivl om(læs: jeg er lidt rundt på gulvet) – tror kun det er ved midnat han egentlig tager sig en ordentlig tår. Vi har lige prøvet at lægge ham på eget værelse, i håbet om at jeg ikke vågner så mange gange, men det gik helt galt, og jeg har ikke rigtig mod på at fortsætte. Jeg var inde hos ham et utal af gange og han var meget mere ked af det, end han plejer at være.
Jeg tror snart han kravler og synes jeg kan mærke lidt begyndende seperationsangst, så måske det er et uheldigt tidspunkt for ham?
Det går bedre med maden, morgenmaden går det fint med, grøntsagerne er det så som så med, men jeg er holdt op med at give ham andet i stedet – nu er det take-it-or-leave it, hvilket jeg nok skulle have gjort fra starten af. (det var bare svært, når jeg gerne ville være sikker på han var fyldt op til natten)
Så altså, som ovenstående kører rutinen nu, men jeg har jo stadig et spinkelt håb om, at vil kunne sove lidt længere om morgenen. Han sover vel 3-4 timer sammenlagt om dagen, hvilket vel også er i orden. De gange han sover mindre, kompenserer han dagen efter med lidt længere lure, i stedet for at kompensere om natten. Så eftermiddagsluren kan godt variere og her ville jeg godt kunne rykke lidt på ham, men jeg har meget svært ved at rykke på formiddagslur og aftenputning, som tingene er nu – her føler jeg virkelig vi overskrider hans grænse.
Har du et par betragtninger til mig?