Brev:
Savner en mere fast søvnrytme
8. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Savner en mere fast søvnrytme
Hej Helen
Med barn nr 2 er det igen tiden til at gøre brug af din super brevkasse.
Vi har en datter på 6 mdr. Jeg nyder min barsel meget men må indrømme at jeg savner lidt fast rytme og struktur i hverdagen. Jeg er meget alene med hende og storebroderen på 4 år. Min kæreste har lange arbejdsdage og heller ikke altid hjemme hver dag i ugen.
Hun trives rigtig fint og humøret fejler ikkke noget. Dog er hendes søvnmønster som vinden blæster:-). Jeg vil forsøge at beskrive:
kl.7.30: står vi op - Havregrød+vand
kl.10 ca: Ammes+formiddagslur(Sover alt mellem 1-2½ time).
kl.12 ca: Grød eller kart/grøntsagsmos+vand
kl 14.30 ca: Ammes+Eftermiddagssøvn(Sover ca 3 kvarter. Som regel med et afbrud i søvnen).
kl. 16-16.30: Ammes
kl.18:Kart/gøntsagsmos+vand+frugtmos til dessert
kl.19.30: Ammes eller vælling(ca 150-180 ml). Herefter godnat.
Vågner mellem kl. 22.30-24.00: Ammes
Vågner kl 03 ca- Ammes
Vågner kl 5-6 ca- Ammes
Det skal siges at hun spiser rigtig fint til måltiderne. Jeg startede for en uges tid siden, med at give hende vælling til sengetid, fordi jeg synes hun vågner meget i forhold til hendes alder og fordi jeg gerne vil have hende på eget værelse snart. Jeg håbede på at hun evt kunne sove igennem eller springe et måltid over. Det har ikke ændret noget at give vælling.
Jeg synes det er noget frustrende at jeg aldrig helt ved hvordan hun sover om dagen. Hvorfor sover hun så forskelligt fra dag til dag? Lige fra 3 kvarter-2½ time om formiddagen og eller omvendt om eftermiddagen? Det er lidt svært at planlægge dagen efter det. Hvordan får vi en god rutine om dagen? Som regel ender det jo med at hun max sover 2-3 timer fordelt over dagen. (triller altid barnevognen lid frem og tilbage ca 5-10 min inden hun sover) Har også prøvet i en periode at vække hende i barnevognen i håbet om at hun evt kunne sove 1-2 timer formiddag + 1½-2 timer om eftermiddagen. Få dage har det virket- ellers ikke rigtigt, og så er jeg jo ked af at forstyrrer hendes søvn.
Hun har altid været ret god til at falde i søvn om aftenen. Dette har ændret sig en del. Hun siger ikke noget til at blive lagt, men efter 1-5 min bliver hun ked af det og græder. Det har altid været nem at få hende beroliget enten med sut/holde i hånd eller holde min hånd på hendes mave. Nu er det svært at trøste hende. Hun får sig selv hidset op - ikke mindst når hun så også ruller rundt og ikke kan komme tilbage. Ender som regel med at vi tager hende op indtil hun næsten sover eller sover helt.
Vi satte stille musik på, men det hjælper ikke mere. Hvad er din holdning til at spille musik? ift når hun også skal passes ude?
Jeg føler det er det rigtige tidspunkt hun kommer i seng på. Pyldrer lidt og gnider øjne osv. Kan også tydeligt se på hendes øjne næsten lige så snart hun er lagt i seng, at de bliver små. Hun kan også godt lukke dem og ligge sig i stilling til at sove, men vågner pludseligt helt op- næsten med det samme. Det skal også siges at vi har samme aften/putterutine hver dag.
Mange tak for din tid.
Håber du kan hjælpe.