Savner en mere fast søvnrytme

8. februar 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Savner en mere fast søvnrytme

Hej Helen

Med barn nr 2 er det igen tiden til at gøre brug af din super brevkasse.

Vi har en datter på 6 mdr. Jeg nyder min barsel meget men må indrømme at jeg savner lidt fast rytme og struktur i hverdagen. Jeg er meget alene med hende og storebroderen på 4 år. Min kæreste har lange arbejdsdage og heller ikke altid hjemme hver dag i ugen.
Hun trives rigtig fint og humøret fejler ikkke noget. Dog er hendes søvnmønster som vinden blæster:-). Jeg vil forsøge at beskrive:

kl.7.30: står vi op - Havregrød+vand
kl.10 ca: Ammes+formiddagslur(Sover alt mellem 1-2½ time).
kl.12 ca: Grød eller kart/grøntsagsmos+vand
kl 14.30 ca: Ammes+Eftermiddagssøvn(Sover ca 3 kvarter. Som regel med et afbrud i søvnen).
kl. 16-16.30: Ammes
kl.18:Kart/gøntsagsmos+vand+frugtmos til dessert
kl.19.30: Ammes eller vælling(ca 150-180 ml). Herefter godnat.
Vågner mellem kl. 22.30-24.00: Ammes
Vågner kl 03 ca- Ammes
Vågner kl 5-6 ca- Ammes

Det skal siges at hun spiser rigtig fint til måltiderne. Jeg startede for en uges tid siden, med at give hende vælling til sengetid, fordi jeg synes hun vågner meget i forhold til hendes alder og fordi jeg gerne vil have hende på eget værelse snart. Jeg håbede på at hun evt kunne sove igennem eller springe et måltid over. Det har ikke ændret noget at give vælling.

Jeg synes det er noget frustrende at jeg aldrig helt ved hvordan hun sover om dagen. Hvorfor sover hun så forskelligt fra dag til dag? Lige fra 3 kvarter-2½ time om formiddagen og eller omvendt om eftermiddagen? Det ...

Annonce

... er lidt svært at planlægge dagen efter det. Hvordan får vi en god rutine om dagen? Som regel ender det jo med at hun max sover 2-3 timer fordelt over dagen. (triller altid barnevognen lid frem og tilbage ca 5-10 min inden hun sover) Har også prøvet i en periode at vække hende i barnevognen i håbet om at hun evt kunne sove 1-2 timer formiddag + 1½-2 timer om eftermiddagen. Få dage har det virket- ellers ikke rigtigt, og så er jeg jo ked af at forstyrrer hendes søvn.

Hun har altid været ret god til at falde i søvn om aftenen. Dette har ændret sig en del. Hun siger ikke noget til at blive lagt, men efter 1-5 min bliver hun ked af det og græder. Det har altid været nem at få hende beroliget enten med sut/holde i hånd eller holde min hånd på hendes mave. Nu er det svært at trøste hende. Hun får sig selv hidset op - ikke mindst når hun så også ruller rundt og ikke kan komme tilbage. Ender som regel med at vi tager hende op indtil hun næsten sover eller sover helt.

Vi satte stille musik på, men det hjælper ikke mere. Hvad er din holdning til at spille musik? ift når hun også skal passes ude?

Jeg føler det er det rigtige tidspunkt hun kommer i seng på. Pyldrer lidt og gnider øjne osv. Kan også tydeligt se på hendes øjne næsten lige så snart hun er lagt i seng, at de bliver små. Hun kan også godt lukke dem og ligge sig i stilling til at sove, men vågner pludseligt helt op- næsten med det samme. Det skal også siges at vi har samme aften/putterutine hver dag.

Mange tak for din tid.

Håber du kan hjælpe.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder