Brev:
Urolig søvn - 5 mdr.
15. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Urolig søvn - 5 mdr.
Kære Helen,
Vores 5 mdr. gamle søn sover mildest talt meget dårligt både dag og nat. Vi er efterhånden kommet til et punkt, hvor vi ikke hænger sammen mere og søger derfor efter al den vejledning vi kan få.
Han har ikke sovet igennem på noget tidspunkt, men den sidste måneds tid har han været vågen minimum 10 gange pr. nat. Typisk viser han træthedstegn ved en 18.30-19 tiden og derefter går vi i gang med hans godnatritual, der består af en lille historie og to godnatsange. Derefter ammer jeg ham og så tager det ml. en halv til en hel time at få ham til at sove, hvor vi nynner hans godnatsang, shh'er og trøster ham hvis han bliver ked af det, giver ham hans putte-bamsen m.m..
Han plejer at vågne første gang ved en 21-22 tiden og derefter ca. en eller flere gange i timen. Typisk vågner han alt mellem kl. 5.30 og 7.30 om morgenen. Det betyder, at ingen af os får en rolig nat og ej heller megen søvn. Med hensyn til hans søvn i løbet af dagen er der ikke megen rytme. Vi har prøvet at lægge mærke til, hvornår han viser træthedstegn i løbet af dagen, men kan ikke gennemskue om der er et mønster.
Kan vi hjælpe ham til at få en mere rolig nat og forhåbentligt mere søvn samt indføre nogle faste søvnperioder i løbet af dagen og i så fald, hvordan bør de så se ud for en lille dreng på 5 mdr.?
Vi ved efterhånden ikke hvad vi skal stille op og er meget søvntrængende!
Håber du kan hjælpe os på vej mod en roligere nat og mere søvn, så vi har overskud til ham og hinanden!
De bedste hilsner,
Viktors meget trætte mor!