Urolig søvn - 5 mdr.

15. januar 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Urolig søvn - 5 mdr.

Kære Helen,

Vores 5 mdr. gamle søn sover mildest talt meget dårligt både dag og nat. Vi er efterhånden kommet til et punkt, hvor vi ikke hænger sammen mere og søger derfor efter al den vejledning vi kan få.

Han har ikke sovet igennem på noget tidspunkt, men den sidste måneds tid har han været vågen minimum 10 gange pr. nat. Typisk viser han træthedstegn ved en 18.30-19 tiden og derefter går vi i gang med hans godnatritual, der består af en lille historie og to godnatsange. Derefter ammer jeg ham og så tager det ml. en halv til en hel time at få ham til at sove, hvor vi nynner hans godnatsang, shh'er og trøster ham hvis han bliver ked af det, giver ham hans putte-bamsen m.m..

Han plejer at vågne første gang ved en 21-22 tiden og derefter ca. en eller ...

Annonce

... flere gange i timen. Typisk vågner han alt mellem kl. 5.30 og 7.30 om morgenen. Det betyder, at ingen af os får en rolig nat og ej heller megen søvn. Med hensyn til hans søvn i løbet af dagen er der ikke megen rytme. Vi har prøvet at lægge mærke til, hvornår han viser træthedstegn i løbet af dagen, men kan ikke gennemskue om der er et mønster.

Kan vi hjælpe ham til at få en mere rolig nat og forhåbentligt mere søvn samt indføre nogle faste søvnperioder i løbet af dagen og i så fald, hvordan bør de så se ud for en lille dreng på 5 mdr.?

Vi ved efterhånden ikke hvad vi skal stille op og er meget søvntrængende!

Håber du kan hjælpe os på vej mod en roligere nat og mere søvn, så vi har overskud til ham og hinanden!

De bedste hilsner,

Viktors meget trætte mor!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene