Urolig søvn og power naps hele dagen

17. november 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Urolig søvn og power naps hele dagen

Kære Helen,

Jeg har fået mig en følsom og intens dreng, der lige straks er fem måneder. De første tre måneder sov han eksemplarisk nat og dag – men har helt fra start haft brug for meget kropskontakt. Så om dagen har han primært sovet i slynge og vikle. Og han sover i vores seng om natten.

Men da han fyldte tre måneder skete der en voldsom forandring. Fra at sove flere lange lure om dagen. Ofte på 1 1/2-3 timer sover han sjældent mere en 40 min. Oftest blot bare 25-30 min. Nattesøvnen er også mere urolig. Han vågner oftere og tager ikke helt så lange stræk som tidligere (som sagtens kunne være fire-fem timer). Og efter vi har stillet om til vintertid er han frisk og frejdig kl. 5 (det er jeg ikke :-)).

Han sover ofte uroligt de sidste par timer. Han bliver selvfølgelig så også allerede træt seks - halvsyv, og selv om jeg trækker ham, så sover han ikke længere om morgenen. Hans nætter er relativt strukturerede – men dagene er lidt kaotiske. Jeg synes som regel, han er træt, når han har været vågen i halvanden-to timer. Og så putter jeg ham. ...

Annonce

... Hans tegn på træthed er at blive pylret og gnide sig i øjnene. Og det tager sjældent mere en ti minutter for ham at falde i søvn i vikle eller slynge. Men det er mit indtryk, at han om dagen aldrig rigtig kommer ind i den dybe søvn.

Om natten sover han typisk 10-11 timer (han vågner selvfølgelig for at blive ammet flere gange) og det er som regel super let at putte ham om aftenen. Her falder han ind i den dybe søvn i løbet af kort tid. Om dagen sover han som regel sammenlagt 2-3 timer fordelt på 3-5 lure. Jeg har også forsøgt at putte ham med kortere og længere intervaller – men jeg kan ikke se, at det hjælper.

Det skal siges, at han i øvrigt trives. Tager på som han skal – og er glad. Han er ret krævende, fordi han er meget intens og følsom. Så det er mest mit problem, fordi jeg synes, det er rigtig hårdt, at jeg ikke kan få en lur sammen med ham i løbet af dagen eller bare lige slappe lidt af. For når han er vågen, er han ikke lige frem en baby, man kan ligge fra sig.

Kan jeg gøre noget for at hjælpe ham og dermed mig selv?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39