Brev:
Urolig søvn og power naps hele dagen
17. november 2009
Alder:
5 mdr.
Urolig søvn og power naps hele dagen
Kære Helen,
Jeg har fået mig en følsom og intens dreng, der lige straks er fem måneder. De første tre måneder sov han eksemplarisk nat og dag – men har helt fra start haft brug for meget kropskontakt. Så om dagen har han primært sovet i slynge og vikle. Og han sover i vores seng om natten.
Men da han fyldte tre måneder skete der en voldsom forandring. Fra at sove flere lange lure om dagen. Ofte på 1 1/2-3 timer sover han sjældent mere en 40 min. Oftest blot bare 25-30 min. Nattesøvnen er også mere urolig. Han vågner oftere og tager ikke helt så lange stræk som tidligere (som sagtens kunne være fire-fem timer). Og efter vi har stillet om til vintertid er han frisk og frejdig kl. 5 (det er jeg ikke :-)).
Han sover ofte uroligt de sidste par timer. Han bliver selvfølgelig så også allerede træt seks - halvsyv, og selv om jeg trækker ham, så sover han ikke længere om morgenen. Hans nætter er relativt strukturerede – men dagene er lidt kaotiske. Jeg synes som regel, han er træt, når han har været vågen i halvanden-to timer. Og så putter jeg ham. Hans tegn på træthed er at blive pylret og gnide sig i øjnene. Og det tager sjældent mere en ti minutter for ham at falde i søvn i vikle eller slynge. Men det er mit indtryk, at han om dagen aldrig rigtig kommer ind i den dybe søvn.
Om natten sover han typisk 10-11 timer (han vågner selvfølgelig for at blive ammet flere gange) og det er som regel super let at putte ham om aftenen. Her falder han ind i den dybe søvn i løbet af kort tid. Om dagen sover han som regel sammenlagt 2-3 timer fordelt på 3-5 lure. Jeg har også forsøgt at putte ham med kortere og længere intervaller – men jeg kan ikke se, at det hjælper.
Det skal siges, at han i øvrigt trives. Tager på som han skal – og er glad. Han er ret krævende, fordi han er meget intens og følsom. Så det er mest mit problem, fordi jeg synes, det er rigtig hårdt, at jeg ikke kan få en lur sammen med ham i løbet af dagen eller bare lige slappe lidt af. For når han er vågen, er han ikke lige frem en baby, man kan ligge fra sig.
Kan jeg gøre noget for at hjælpe ham og dermed mig selv?
Med venlig hilsen