Brev:
Er vores søn bange?
21. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Er vores søn bange?
Kære Helen
Vi har en fantastisk og glad søn på 6 måneder. Han er udadvendt og nysgerrig, smiler og griner meget, elsker at blive forskrækket af og leget med at sin far, men vil kun trøstes af sin mor, når det er rigtigt galt fat. Han spiser godt og kan tilsyneladende godt lide mad.
Faktisk er der kun gode ting at sige om ham, bortset fra, at han vågner MANGE gange, fra vi lægger ham, aftenen igennem og ikke kan finde ud af at sove igennem om natten.
Altså oplever jeg, at vi har 2 problemer:
1) Efter sengelægning om aftenen, vågner han igen og igen og igen.. det virker nærmest som om, at han har mareridt eller er bange. Han ligger først og puster, så tager det til og bliver en lidt anstrengt gråd. Gør jeg ikke noget, tager gråden endnu mere til, mens han fægter med arme og ben. Som oftest går det hurtigt over, hvis jeg tager ham op, men lader jeg ham ligge, virker det som om, det bare bliver værre og værre. Jeg må dog erkende, at jeg ikke har holdt ud ret længe, fordi jeg synes, at han er så ulykkelig.
Til eksempel har jeg lagt ham til aften, så han sov kl. 18.30 (hvilket jeg gør stort set hver aften). Nu er klokken 21.30, og jeg har mindst været inde hos ham 8 gange. Der er meget lydt i den lejlighed, vi bor i, men vi gør alt, hvad vi kan for at være stille. Det er dog helt umuligt at fjerne al støj, men vi oplever heller ikke, at opvågningerne nødvendigvis hænger sammen med lyde.
2) Han sover ikke igennem. Han vågner med alt mellem 45 minutter og 2 timers mellemrum.
Begge dele vil jeg naturligvis gerne have løst, men natteproblemet oplever jeg måske ikke helt så problematisk (endnu) – måske, fordi jeg hører om masser af andre mødre, der har samme problem, så min lille Eddy nok ikke er hårdere ramt end så mange andre.
Værre er det med aftenerne, som jo gør, at jeg sidder på nåle hele aftenen i stedet for at få en tiltrængt slapper, når han er lagt, men først og fremmest skærer os i hjertet, fordi det virker som om, at vores lille glade dreng er ulykkelig og bange og drømmer væmmelige ting.
Jeg har studeret bogen ”Sov igennem uden gråd” og har, anbefalet heraf, lagt en rimelig præcis plan for Eddys dag – og ikke mindst kører et helt fast godnat-ritual hver aften. Når han har spist (kl. 17.30), får han nattøj på (kommer i bad ca. hver anden aften), får børstet sine fine nye tænder og bliver ammet (i den samme stol med dæmpet belysning og sit sovedyr fægtende i den ene hånd).
Så går vi ind i soveværelset, hvor han bliver sat i sin seng, mens jeg taler lidt med ham om dagen, der er gået. Så slukker jeg det stearinlys, som er eneste lys i værelset og synger 3 godnatsange for ham – altid de samme – og som regel er han faldet i søvn, før den 2. sang er sunget. Den første godnatsang starter jeg, mens jeg holder ham i armene, men han bliver lagt ned igen, før han sover. Det her går som regel meget nemt.. der er dog aftener, hvor han pludselig er ked af det, så jeg synger ham i søvn. Det er dog langt fra hver aften!
Men så er det, at han starter de her opvågninger, og jeg aner bare ikke mine levende råd. For hvad sker der? Der synes ikke at være noget system i, at det hænger sammen med det, han oplever i løbet af dagen, hvilket ellers i første omgang var min teori.
Kan han virkelig have mareridt? Eller kan der være noget andet galt?
Kan du hjælpe os – det gør mig virkelig ked af at føle, at han ikke er tryg.
Vi har fået kørt nogle relativt faste vaner ind i hans dag:
Vågner ca. 5.30.
Står op senest kl. 6.00
Leger til ca. 7.30
Mad (netop flyttet 3. faste måltid til nu i stedet for efter morgenluren)
Morgenlur 8-9 (vi ”ruller” ham i søvn i barnevognen – tager typisk 5-10 minutter)
Leger/oplever (jeg går hhv i mødregruppe og til babyrytmik 2 formiddage om ugen)
Sover gerne igen før frokosten (igen typisk ved, at vi ruller ham i barnevognen)
Frokost ca kl. 13
Leger
Eftermiddagslur ca. 14/15 (i barnevognen)
Leger/hygger
Aftensmad 17.30
Aftenritual – til han sover ca. 18.30
HVAD SKAL VI GØRE?
Forhåbningsfulde hilsner
fra Rikke