Er vores søn bange?

21. oktober 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Er vores søn bange?

Kære Helen

Vi har en fantastisk og glad søn på 6 måneder. Han er udadvendt og nysgerrig, smiler og griner meget, elsker at blive forskrækket af og leget med at sin far, men vil kun trøstes af sin mor, når det er rigtigt galt fat. Han spiser godt og kan tilsyneladende godt lide mad.

Faktisk er der kun gode ting at sige om ham, bortset fra, at han vågner MANGE gange, fra vi lægger ham, aftenen igennem og ikke kan finde ud af at sove igennem om natten.

Altså oplever jeg, at vi har 2 problemer:

1) Efter sengelægning om aftenen, vågner han igen og igen og igen.. det virker nærmest som om, at han har mareridt eller er bange. Han ligger først og puster, så tager det til og bliver en lidt anstrengt gråd. Gør jeg ikke noget, tager gråden endnu mere til, mens han fægter med arme og ben. Som oftest går det hurtigt over, hvis jeg tager ham op, men lader jeg ham ligge, virker det som om, det bare bliver værre og værre. Jeg må dog erkende, at jeg ikke har holdt ud ret længe, fordi jeg synes, at han er så ulykkelig.

Til eksempel har jeg lagt ham til aften, så han sov kl. 18.30 (hvilket jeg gør stort set hver aften). Nu er klokken 21.30, og jeg har mindst været inde hos ham 8 gange. Der er meget lydt i den lejlighed, vi bor i, men vi gør alt, hvad vi kan for at være stille. Det er dog helt umuligt at fjerne al støj, men vi oplever heller ikke, at opvågningerne nødvendigvis hænger sammen med lyde.

2) Han sover ikke igennem. Han vågner med alt mellem 45 minutter og 2 timers mellemrum.

Begge dele vil jeg naturligvis gerne have løst, men natteproblemet oplever jeg måske ikke helt så problematisk (endnu) – måske, fordi jeg hører om masser af andre mødre, der har samme problem, så min lille Eddy nok ikke er hårdere ramt end så mange andre.

Værre er det med aftenerne, som jo gør, at jeg sidder på nåle hele aftenen i stedet for at få en tiltrængt slapper, når han er lagt, men først og fremmest skærer os i hjertet, fordi det virker som om, at vores lille glade dreng er ulykkelig og bange og ...

Annonce

... drømmer væmmelige ting.

Jeg har studeret bogen ”Sov igennem uden gråd” og har, anbefalet heraf, lagt en rimelig præcis plan for Eddys dag – og ikke mindst kører et helt fast godnat-ritual hver aften. Når han har spist (kl. 17.30), får han nattøj på (kommer i bad ca. hver anden aften), får børstet sine fine nye tænder og bliver ammet (i den samme stol med dæmpet belysning og sit sovedyr fægtende i den ene hånd).

Så går vi ind i soveværelset, hvor han bliver sat i sin seng, mens jeg taler lidt med ham om dagen, der er gået. Så slukker jeg det stearinlys, som er eneste lys i værelset og synger 3 godnatsange for ham – altid de samme – og som regel er han faldet i søvn, før den 2. sang er sunget. Den første godnatsang starter jeg, mens jeg holder ham i armene, men han bliver lagt ned igen, før han sover. Det her går som regel meget nemt.. der er dog aftener, hvor han pludselig er ked af det, så jeg synger ham i søvn. Det er dog langt fra hver aften!

Men så er det, at han starter de her opvågninger, og jeg aner bare ikke mine levende råd. For hvad sker der? Der synes ikke at være noget system i, at det hænger sammen med det, han oplever i løbet af dagen, hvilket ellers i første omgang var min teori.

Kan han virkelig have mareridt? Eller kan der være noget andet galt?

Kan du hjælpe os – det gør mig virkelig ked af at føle, at han ikke er tryg.

Vi har fået kørt nogle relativt faste vaner ind i hans dag:

Vågner ca. 5.30.
Står op senest kl. 6.00
Leger til ca. 7.30
Mad (netop flyttet 3. faste måltid til nu i stedet for efter morgenluren)
Morgenlur 8-9 (vi ”ruller” ham i søvn i barnevognen – tager typisk 5-10 minutter)
Leger/oplever (jeg går hhv i mødregruppe og til babyrytmik 2 formiddage om ugen)
Sover gerne igen før frokosten (igen typisk ved, at vi ruller ham i barnevognen)
Frokost ca kl. 13
Leger
Eftermiddagslur ca. 14/15 (i barnevognen)
Leger/hygger
Aftensmad 17.30
Aftenritual – til han sover ca. 18.30

HVAD SKAL VI GØRE?

Forhåbningsfulde hilsner
fra Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene