Urolige nætter - har jeg skabt en dårlig vane?

21. oktober 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Urolige nætter - har jeg skabt en dårlig vane?

Hej Helen

Så er jeg tilbage igen. Desværre er der ikke meget der har ændret sig vedrørende vores nattesøvn (eller mangel på samme) siden sidst jeg skrev til dig. Vores dagsrytme følger meget godt det du skrev til mig sidst både i forhold til lure, mad etc.

Men men men nætterne er stadig det helt store problem og jeg er nu lidt bange for at jeg har skabt en dårlig vane mht at give mad om natten (min dejlige søn får mme).

Siden han blev 5 måneder begyndte han næsten fra den ene dag til den anden at sove meget uroligt og vågner tit og savner sutten, suttekluden etc for derefter hurtigt at falde i søvn igen men dog stadig meget uroligt. Det er nu på det stadie at jeg sjældent sover mere end 1 time i træk og det kan jeg snart ikke holde til længere - nogle nætter sover min mand og jeg på skift i soveværelset, mens den anden får et par timer på sofaen - men det holder jo ikke i længden. Og jeg er derudover bange for at jeg har fået skabt en dårlig vane mht at tilbyde ham flasken, hvis han begynder at rumstere uroligt rundt...

Han puttes kl 19-20 sover derefter fint til omkring kl 23-24 hvorefter uroen indtræffer. Han får derfor på dette tidspunkt første flaske og drikker 200 ml. herefter sover han roligt måske max 1 time før han bliver urolig igen og ved 3-4 tiden er han tit så urolig og lidt "pivet" og jeg så træt at jeg desperat tilbyder ham en flaske mere i håbet om at han falder til ro (hvilket han ofte gør men bare ikke særlig længe).

Herefter kører det i ring og næste flaske tilbydes kl ca 5-6 afhængig af tidspunktet for forrige flaske (men ...

Annonce

... typisk 2 timer efter).

Nu er det jeg tænker om jeg selv har skabt en dårlig vane ved at give ham flasken blot fordi han er tiltagene urolig om natten - måske sover han bare naturligt meget uroligt for han når jo ikke at vågne rigtigt op og blive ked før jeg er klar med flasken? Skal jeg bare lade ham ligge og "sove" (for med mindre han vågner og vil have sutten) så åbner han ikke øjnene og vågner "rigtigt op" før ved 6-7 tiden og er frisk og glad til en ny dag?

Jeg har også overvejet at flytte ham ind i sit eget værelse for at jeg selv kan få sovet, men synes det er lidt trist at skulle flytte ham af nød og ikke af lyst. Samtidig synes jeg det er skønt at have ham så tæt på for det er jo en helt særlig tid der ikke kommer igen og når han først er flyttet ind i sit eget værelse flytter han jo ikke tilbage igen... men det fungerer på den anden side heller ikke at jeg ikke får sovet om natten.

Det skal lige nævnes at da han blev 6 måneder (er 6 1/2 måned idag) begyndte han at tage meget små tåre flasken om dagen (han tilbydes flaske ofte men drikker max 20ml før han siger nej tak). Han drikker vand til måltider og mellemmåltider men det er små slurke og så drikker han ca 400-500 mme om natten fordelt over de 3 gange - så får han nok?

Bortset fra vores natteroderi er han en skøn dreng, fuld af energi, smil, latter og er nysgerrig på verden omkring ham. Jeg ved ikke præcis hvad han vejer men han har basunkinder og "elastikker" så jeg tror ikke han manger noget der :-)

Har du et godt råd til hvordan vi får lidt roligere nætter igen?

Mange hilsner
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte