Mørkeræd eller overtræt

8. januar 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Mørkeræd eller overtræt

Kære Helen

Vi har p.t. lidt soveproblemer med vores datter på 6 måneder (ja, som så mange andre :-)). Det er jo en løbende proces, men dette spørgsmål vedrører mørke og lure den efterfølgende dag.

Hun har i ca. 2 måneder været forholdsvis nem at lægge i seng om aftenen. Den sidste uge er det dog blevet sværere og sværere, og vi er også inde og putte hende ca. hvert 20 minut eller 1/2 time de første ca. 3 timer efter hun er blevet lagt.

I går aftes kulminerede det dog i gevaldige skrigeture. Vi har aldrig oplevet, at hun græd særlig meget eller længe. Aftenen forløb som den plejer, og vi begyndte aftenritualet ca. 3 timer efter hun var vågnet fra sin 2. lur (hun tager oftest kun 2 lure a hver 1,5 time om dagen nu). Der var et tydeligt skel. "Ude" i lejligheden og lyset var hun glad, grinende og aktiv. Vi sikrede os naturligvis, at hun ikke havde ondt nogen steder, heller ikke, når hun lå ned. Inde på værelset i mørket, uanset om vi bar hende derind i mørke eller slukkede lyset, mens vi bare hende derinde, så skreg hun i vilden sky. (Vi opgav på et tidspunkt efter tid at lægge hende - og det var også hårdt at være derinde med hende, når hun var så ked af det - eller måske gal...).

Vi har altid været meget imod, at vores datter skulle græde sig træt, men da klokken var næsten 23 og hun havde ...

Annonce

... været vågen i 4,5 time, besluttede jeg mig for, at det måtte være en viljestyrkekamp. Så jeg tog hende ind på værelset og gentog vores natrutine - dvs. sang bl.a. også vores godnatsang, mens hun SKREG mig i øret og vred kroppen rundt for at se hen mod døren. Det var ikke sjovt, men jeg bar og krammede hende til hun tilsidst efter ca. 30 minutter on/off gråd/skrigen faldt til ro og faldt i søvn på mig. Så kunne jeg snige hende i seng (vi syntes ikke lige det var dagen også at lave sovetræning/falde i søvn af sig selv i sengen på). Hun sov faktisk bedre end hun har gjort længe (vi har en lang periode været oppe med hende meget tit). Hun blev ammet kl. 1.30 og 4.30 og vågnede så som sædvanlig kl. 6.45!

Mine spørgsmål er:

1) Kan hun være blevet mørkeræd? Hvornår ser man typisk, at det kommer hos børn? Eller er det "bare" fordi, at hun ved, at rummet og mørket betyder, at nu skal hun sove, og det ville hun af en eller anden grund ikke lige den dag?

2) Hvor længe må vi lade hende sove lure dagen efter? Hun sover som sagt normalt 2 x 1,5 time om dagen, men på dage efter hun har taget en så kort nat, kan hun sagtens finde på at sove meget længere, eks. en lur på 3 timer og en senere lur på 2 timer. Skal vi lade hende gøre det, eller vil det bide sig selv i halen den næste nat?

Med venlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder