Brev:
Mørkeræd eller overtræt
8. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Mørkeræd eller overtræt
Kære Helen
Vi har p.t. lidt soveproblemer med vores datter på 6 måneder (ja, som så mange andre :-)). Det er jo en løbende proces, men dette spørgsmål vedrører mørke og lure den efterfølgende dag.
Hun har i ca. 2 måneder været forholdsvis nem at lægge i seng om aftenen. Den sidste uge er det dog blevet sværere og sværere, og vi er også inde og putte hende ca. hvert 20 minut eller 1/2 time de første ca. 3 timer efter hun er blevet lagt.
I går aftes kulminerede det dog i gevaldige skrigeture. Vi har aldrig oplevet, at hun græd særlig meget eller længe. Aftenen forløb som den plejer, og vi begyndte aftenritualet ca. 3 timer efter hun var vågnet fra sin 2. lur (hun tager oftest kun 2 lure a hver 1,5 time om dagen nu). Der var et tydeligt skel. "Ude" i lejligheden og lyset var hun glad, grinende og aktiv. Vi sikrede os naturligvis, at hun ikke havde ondt nogen steder, heller ikke, når hun lå ned. Inde på værelset i mørket, uanset om vi bar hende derind i mørke eller slukkede lyset, mens vi bare hende derinde, så skreg hun i vilden sky. (Vi opgav på et tidspunkt efter tid at lægge hende - og det var også hårdt at være derinde med hende, når hun var så ked af det - eller måske gal...).
Vi har altid været meget imod, at vores datter skulle græde sig træt, men da klokken var næsten 23 og hun havde været vågen i 4,5 time, besluttede jeg mig for, at det måtte være en viljestyrkekamp. Så jeg tog hende ind på værelset og gentog vores natrutine - dvs. sang bl.a. også vores godnatsang, mens hun SKREG mig i øret og vred kroppen rundt for at se hen mod døren. Det var ikke sjovt, men jeg bar og krammede hende til hun tilsidst efter ca. 30 minutter on/off gråd/skrigen faldt til ro og faldt i søvn på mig. Så kunne jeg snige hende i seng (vi syntes ikke lige det var dagen også at lave sovetræning/falde i søvn af sig selv i sengen på). Hun sov faktisk bedre end hun har gjort længe (vi har en lang periode været oppe med hende meget tit). Hun blev ammet kl. 1.30 og 4.30 og vågnede så som sædvanlig kl. 6.45!
Mine spørgsmål er:
1) Kan hun være blevet mørkeræd? Hvornår ser man typisk, at det kommer hos børn? Eller er det "bare" fordi, at hun ved, at rummet og mørket betyder, at nu skal hun sove, og det ville hun af en eller anden grund ikke lige den dag?
2) Hvor længe må vi lade hende sove lure dagen efter? Hun sover som sagt normalt 2 x 1,5 time om dagen, men på dage efter hun har taget en så kort nat, kan hun sagtens finde på at sove meget længere, eks. en lur på 3 timer og en senere lur på 2 timer. Skal vi lade hende gøre det, eller vil det bide sig selv i halen den næste nat?
Med venlig hilsen
Signe