Vågner og skriger om natten

6. september 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Vågner og skriger om natten

Hej Helen,

Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datters natlige opvågninger. Hidtil har jeg ammet hende ved sengetid, og igen ved 23-24-tiden, når jeg går i seng, og så igen ved 5-6-tiden om morgnen. Hvis hun er vågnet på andre tidspunkter om natten, har jeg hurtigt lullet hende i søvn igen.

Den seneste uges tid er hun begyndt at vågne flere gange om natten. Hun er næsten umulig at lulle i søvn igen. Hun skriger og skriger og sætter sig op og virker helt utrøstelig. Hun vågner somme tider allerede en times tid efter hun er blevet lagt til at sove. Og selvom vi får hende til at falde i søvn igen, vågner hun igen - nogle gange efter ½ time, nogle gange efter 2 timer...

Jeg har prøvet at amme hende ved 2-tiden om natten, i håb om, at det kunne erstatte amningen ved 5-6-tiden om morgnen. Men det virker ikke. Hun falder umiddelbart i søvn af amningen, men vågner igen efter nogle timer og samme skrigeri gentager sig. Nu har vi kapituleret, og jeg ammer hende de par gange hun vågner efter vi er gået i seng. Men vi er bange for, at antallet af natamninger igen vil stige, ...

Annonce

... og så var jeg egentlig ret glad for kun at vågne én gang for at amme.

Hun har generelt været inde i en "besværlig periode" med tynd mave og afføring i de fleste bleer. Hun har været mere ked af det og har mistet appetitten. Men netop den seneste uges tid har hun fået det bedre og bedre, og nu er maven helt normal og appetitten er i høj grad vendt tilbage. Hun er glad, energisk og nysgerrig osv. Nætterne er til gengæld blevet værre.

Hvad angår amning, så er hun blevet en hyggespiser. Hun er altid klar til at blive ammet. Og hun sutter aktivt på brystet længe efter at det tydeligvis er tømt. Det er faktisk altid mig der får hende til at slippe. Og de første gange jeg får hende til at slippe, rækker hun helt desperat ud efter brystet for at sutte lidt mere.

Skal jeg amme hende, når hun vågner? Eller skal vi være standhaftige og trøste hende i søvn uden mælk? Tror du det er en kort fase, eller et tilbageskridt? Vi tænker på, om det kan være den frygtede "seperationsangst"? Eller om hun simpelthen er i gang med et appetitspring og derfor er mere sulten?

Venlig hilsen Nana

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder