Brev:
Vågner og skriger om natten
6. september 2008
Alder:
7 mdr.
Vågner og skriger om natten
Hej Helen,
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datters natlige opvågninger. Hidtil har jeg ammet hende ved sengetid, og igen ved 23-24-tiden, når jeg går i seng, og så igen ved 5-6-tiden om morgnen. Hvis hun er vågnet på andre tidspunkter om natten, har jeg hurtigt lullet hende i søvn igen.
Den seneste uges tid er hun begyndt at vågne flere gange om natten. Hun er næsten umulig at lulle i søvn igen. Hun skriger og skriger og sætter sig op og virker helt utrøstelig. Hun vågner somme tider allerede en times tid efter hun er blevet lagt til at sove. Og selvom vi får hende til at falde i søvn igen, vågner hun igen - nogle gange efter ½ time, nogle gange efter 2 timer...
Jeg har prøvet at amme hende ved 2-tiden om natten, i håb om, at det kunne erstatte amningen ved 5-6-tiden om morgnen. Men det virker ikke. Hun falder umiddelbart i søvn af amningen, men vågner igen efter nogle timer og samme skrigeri gentager sig. Nu har vi kapituleret, og jeg ammer hende de par gange hun vågner efter vi er gået i seng. Men vi er bange for, at antallet af natamninger igen vil stige, og så var jeg egentlig ret glad for kun at vågne én gang for at amme.
Hun har generelt været inde i en "besværlig periode" med tynd mave og afføring i de fleste bleer. Hun har været mere ked af det og har mistet appetitten. Men netop den seneste uges tid har hun fået det bedre og bedre, og nu er maven helt normal og appetitten er i høj grad vendt tilbage. Hun er glad, energisk og nysgerrig osv. Nætterne er til gengæld blevet værre.
Hvad angår amning, så er hun blevet en hyggespiser. Hun er altid klar til at blive ammet. Og hun sutter aktivt på brystet længe efter at det tydeligvis er tømt. Det er faktisk altid mig der får hende til at slippe. Og de første gange jeg får hende til at slippe, rækker hun helt desperat ud efter brystet for at sutte lidt mere.
Skal jeg amme hende, når hun vågner? Eller skal vi være standhaftige og trøste hende i søvn uden mælk? Tror du det er en kort fase, eller et tilbageskridt? Vi tænker på, om det kan være den frygtede "seperationsangst"? Eller om hun simpelthen er i gang med et appetitspring og derfor er mere sulten?
Venlig hilsen Nana