Brev:
Lactulose, Movicol eller bare svesker ?
13. april 2009
Alder:
6 mdr.
Lactulose, Movicol eller bare svesker ?
Hej Helen..
Lige et spørgsmål omk lillesøster Simone og hendes mave... :)
Hun bliver 6 mdr næste uge, og vi er lidt tyvstartet på grød fordi hun er ret lille og kun tog 50g på om ugen..5850g og 66cm ved 5 mdr, så hun er vores lille undermåler ;)
Der har nu ikke været panik på da Niklas fulgte samme kurve, og den knækkede først ved 6 mdr..og nu ligger han over både vægt og højde mæssigt..
Hun har ikke villet tage mme, har løbende haft prøvet til selvom hun altid har trives og sovet fint...men bare for at være sikker på at hun ikke ville have mere end hos mig når nu hun ikke tog mere på..
Men så tog fanden ved tøsen.. i den uge hvor vi prøvesmagte grød eksploderede hendes appetit..så nu bliver hun suppleret med flaske og ligger i snit på omk 200 ml NanHa i døgnet og 1 pt risgrød udover amning..
De ca 200ml i døgnet er jo så nok til at sætte hendes mave i knuder, og hun har nu svært ved at komme af med afføring..den er blevet til en lidt sej grøn pasta som hun skal kæmpe med... :(
Det er rigtig synd for hende og gør også at hun ikke spiser som hun plejer og har svært ved at sove når det er op over hun skal af med noget..
Jeg blev så anbefalet Lactulose, fordi svesker kunne være for hård for hendes mave..og movicol hvis lactulosen ikke virker..
Nu har jeg så lavet lidt research, og så lyder det ikke så fedt at give min datter lactulose...hvis det er vanedannende, giver sløve tame, mavesmerter og man skal trappe ned efter 1-2 ugers brug...når man istedet kan bruge sveskemos eller så et sted alm sukkervand?
Et hold af vores venner har af peronalet på neo i Randers fået frarådet lactulosen og anbefalet movicol i stedet fordi det ikke var nær så hårdt for maven..
Så nu synes jeg det er ret forvirrende fordi det er forskellige ting der bliver anbefalet...allerhelst vil jeg bare gerne bruge svesker, for det kan da ikke blive mere naturligt end det..og jeg synes lidt at det kan da ikke være sundt at skulle give movicol eller lactulose over længere tid..kroppen skal da gerne selv kunne fungere..ellers er der da noget seriøst galt med mme hvis det skal være nødvendigt..
Nå men nok vand ud af ørerne, jeg ville jo bare gerne have dit bud på sagen :)
På forhånd tak
Rikke