Lactulose, Movicol eller bare svesker ?

13. april 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Lactulose, Movicol eller bare svesker ?

Hej Helen..

Lige et spørgsmål omk lillesøster Simone og hendes mave... :)
Hun bliver 6 mdr næste uge, og vi er lidt tyvstartet på grød fordi hun er ret lille og kun tog 50g på om ugen..5850g og 66cm ved 5 mdr, så hun er vores lille undermåler ;)
Der har nu ikke været panik på da Niklas fulgte samme kurve, og den knækkede først ved 6 mdr..og nu ligger han over både vægt og højde mæssigt..

Hun har ikke villet tage mme, har løbende haft prøvet til selvom hun altid har trives og sovet fint...men bare for at være sikker på at hun ikke ville have mere end hos mig når nu hun ikke tog mere på..
Men så tog fanden ved tøsen.. i den uge hvor vi prøvesmagte grød eksploderede hendes appetit..så nu bliver hun suppleret med flaske og ligger i snit på omk 200 ml NanHa i døgnet og 1 pt risgrød udover amning..

De ca 200ml i døgnet er jo så nok til at sætte hendes mave i knuder, og hun har nu svært ved at komme af med afføring..den er blevet til en lidt sej grøn pasta som hun skal kæmpe med... :(
Det er rigtig synd for hende og gør også at hun ikke spiser som hun plejer og har svært ved at sove når ...

Annonce

... det er op over hun skal af med noget..
Jeg blev så anbefalet Lactulose, fordi svesker kunne være for hård for hendes mave..og movicol hvis lactulosen ikke virker..

Nu har jeg så lavet lidt research, og så lyder det ikke så fedt at give min datter lactulose...hvis det er vanedannende, giver sløve tame, mavesmerter og man skal trappe ned efter 1-2 ugers brug...når man istedet kan bruge sveskemos eller så et sted alm sukkervand?
Et hold af vores venner har af peronalet på neo i Randers fået frarådet lactulosen og anbefalet movicol i stedet fordi det ikke var nær så hårdt for maven..

Så nu synes jeg det er ret forvirrende fordi det er forskellige ting der bliver anbefalet...allerhelst vil jeg bare gerne bruge svesker, for det kan da ikke blive mere naturligt end det..og jeg synes lidt at det kan da ikke være sundt at skulle give movicol eller lactulose over længere tid..kroppen skal da gerne selv kunne fungere..ellers er der da noget seriøst galt med mme hvis det skal være nødvendigt..

Nå men nok vand ud af ørerne, jeg ville jo bare gerne have dit bud på sagen :)

På forhånd tak
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!