Brev:
Renligheden hos en 13 årig dreng
1. maj 2004
Alder:
13 år
Renligheden hos en 13 årig dreng
Kære Netsundhedsplejerske
Vi har vidunderlig dreng på 13 år.
Han trives rigtig godt både hjemme og i skolen. Han er en frisk og næsten aldrig syg dreng (har dog haft en uges sygmelding pga. halsbetændelse) Nok om det.
Vores søn har dog problemer med renligheden. Da han ca. var 5-6 år, gik det galt i børnehaven. Han legede ude med 2 kammerater og pludselig skulle han bare sådan på toilet. Han skyndte sig, men da han kom til toilettet, gik det galt. Han lavede stort i bukserne.
Vi troede dengang det bare var den ene gang og ikke mere. Men efterhånden som årene går, når han ikke på toilet i tide.
Han har været hos lægen, men han sagde blot at nogle drenge havde noget med enkoprese.
I skolen gør han det ikke, men lige så snart han er inden for døren kan det gå galt.
Nu har han haft det i snart flere år. Nu har vi også været på hospitalet og få set det igennem, men de kan ikke umiddelbart se hvad der er galt. Derfor minder vi ham om at gå på toilettet hver halve time. Men alligevel kan det gå galt. Han bruger der for ble. Nogle gange om natten kan det endda gå galt.
Forleden dag, da vi spiste aftensmad gjorde han det, og sagde blot: "Jeg kunne ikke mærke det". For ca. 1 måned siden, sad han med sin 3 år gamle lillesøster og der gjorde han det også. Først troede vi, det var lillesøsteren, men det var ham.
Nu vil vi gerne have et mere uddybet svar på, hvorfor han gør det. Han er selv meget flov over det og også min mand og jeg er meget trætte af problemet.
Han er aldrig til overnatninger hos andre, fordi han gør det.
Han du nogle svar på problemet?
Håber på svar snarest mulig, da familien skal på tidlig sommerferie om en uge.
Hilsen
De bekymrede Lone og Jakob