Renligheden hos en 13 årig dreng

1. maj 2004

Kategori:
Alder:
13 år

Renligheden hos en 13 årig dreng

Kære Netsundhedsplejerske

Vi har vidunderlig dreng på 13 år.
Han trives rigtig godt både hjemme og i skolen. Han er en frisk og næsten aldrig syg dreng (har dog haft en uges sygmelding pga. halsbetændelse) Nok om det.

Vores søn har dog problemer med renligheden. Da han ca. var 5-6 år, gik det galt i børnehaven. Han legede ude med 2 kammerater og pludselig skulle han bare sådan på toilet. Han skyndte sig, men da han kom til toilettet, gik det galt. Han lavede stort i bukserne.
Vi troede dengang det bare var den ene gang og ikke mere. Men efterhånden som årene går, når han ikke på toilet i tide.

Han har været hos lægen, men han sagde blot at nogle drenge havde noget med enkoprese.

I skolen gør han det ikke, men lige så snart han er inden for døren kan det gå galt.

Nu har han haft det i snart flere år. Nu har vi også været på ...

Annonce

... hospitalet og få set det igennem, men de kan ikke umiddelbart se hvad der er galt. Derfor minder vi ham om at gå på toilettet hver halve time. Men alligevel kan det gå galt. Han bruger der for ble. Nogle gange om natten kan det endda gå galt.

Forleden dag, da vi spiste aftensmad gjorde han det, og sagde blot: "Jeg kunne ikke mærke det". For ca. 1 måned siden, sad han med sin 3 år gamle lillesøster og der gjorde han det også. Først troede vi, det var lillesøsteren, men det var ham.

Nu vil vi gerne have et mere uddybet svar på, hvorfor han gør det. Han er selv meget flov over det og også min mand og jeg er meget trætte af problemet.

Han er aldrig til overnatninger hos andre, fordi han gør det.

Han du nogle svar på problemet?

Håber på svar snarest mulig, da familien skal på tidlig sommerferie om en uge.

Hilsen
De bekymrede Lone og Jakob

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder