Brev:
Fjolleri... og er han klar til skole?
18. november 2017
Alder:
4 år, 11 mdr.
Fjolleri... og er han klar til skole?
Kære Helen,
Vi skriver fordi vi har en søn, som vi er i tvivl, om er klar til skole.
Han er december barn og er derfor meget ung. Dog er han fysisk stor. Han er på mange måder klar: kan koncentrerer sig om at tegne, læse, lave puzzlespil og kan gøre det i timevis. Han er interesseret i bogstaver, tal, historiebøger og pædagogerne var dybt importeret over den sprogtest, de tog med ham. Derudover er han meget fantasifuld og god til at finde på lege. Han har ekstrem empati og er generelt meget sød overfor sin lillebror på 2 1/2. Han har altid været genert overfor folk, han ikke kender, men det går faktisk lidt bedre med det. Han er også vellidt i børnehaven. Dette har dog ændret sig lidt indenfor de sidste uger.
Imens han er alt det ovenstående, har han også en anden side, som er blusset op blot en uge efter et møde i børnehaven, hvor de havde rost ham til skyerne og erklæret ham skoleklar.
Han fjoller utrolig meget. Fjolleri har før vist sig, hvis han er genert eller meget glad. Nu har de nævnt det som et problem i børnehaven. Fx driller han lidt for at komme i kontakt med de andre. Han siger også mærkelige lyde og er fysisk sammen med sine venner. I børnehaven har han fået “time out” med en bog på lederens kontor og ellers bliver han sendt ud på legepladsen for at få luft og armbevægelser. De er kun 4 drenge i alderen 4-5 år i børnehaven. To af dem er fra 2012 og to er fra 2013. Hans fjolleri kommer særligt med en af drengene, som er yngre. Hvis de kigger på hinanden under morgensamling, fjoller de og er forstyrrende. Hans “bedste ven” , som er fra hans egen årgang, vil ikke lege med ham mere, siger han og han er selvfølgelig ked af det over det.
Herhjemme kommer fjolleriet det til udtryk ved, at man skal sige mindst 5 gange, at han skal tage tøj på eller fx minde ham om, hvad han har gang i, fordi han kommer til at lege eller fjolle. Her opstår nemt en stemning af “kom nu...” “nu gider jeg ikke sige det mere” “du skal snart i skole. Det er vigtigt, at du lærer selv at tage tøj på” osv. Vi har prøvet med anerkendende tilgange og siddet med ham roligt på værelset, men uden held. Det hjælper, hvis der er en “gulerod”. Når vi spiser og vi prøver at snakke om dagen, svarer han ofte fjollet på vores spørgsmål. Laver stemmen om og kan ikke samle sig om et svar.
Han har på den måde en selektiv hørelse. Det siger de også i børnehaven.
Han er også begyndt ar have tics. Han siger rømmelyde konstant.
Min mand og jeg snakker meget om det. Vi har fokus på ro, lege med ham og lade ham føle sig elsket herhjemme, hvilket tydeligt hjælper, men kun herhjemme. Vi snakker selvfølgelig også med ham om fjolleriet. I dag kunne jeg mærke, at det blev for meget. Jeg hentede ham i børnehave. Han var ude sammen med sin “fjolle ven”, fordi de var for forstyrrende indenfor. Da jeg skal hente ham ind, går de begge med i garderoben og er forstyrrende sammen, så det er ubehageligt for de andre børn og voksne. Vi kom hurtigt ud, men fjolleriet fortsatte og jeg bad ham om at stoppe og fortalte , at det havde været meget forstyrrende for de andre derinde. Jeg sagde det i en bestemt tone og jeg kan mærke, at irettesættelse ikke er vejen frem, da han bl.a. sagde her til aften “jeg blev ked af, at du sagde så mange ting til mig efter børnehave”. Puh, jeg kan mærke, at han har det svært og jeg vil så gerne hjælpe, men føler, jeg sidder fast.
Lidt bonus info:
De er i børnehave fra 9-15.30 og vi har ikke en travl hverdag.
Dog er min mand ude at rejse ca 1 måned om året fordelt jævnt. Men han er nærværende og beundringsværdig dygtig til at bygge børnenes selvværd op. Jeg har mere tendens til at sige “stop”, “hvis ikke du stopper, så kan du ikke få dessert”. osv. Min mand og jeg har på det sidste haft diskutioner overfor børnene, hvor vores dreng, bad os om at stoppe. Vi har snakket åbent med ham om, at mor og far kan blive uvenner ligesom ham og lillebror kan, men at det ikke betyder, at vi ikke elsker hinanden. Vi har vist dem begge, at vi er gode venner igen, men jeg tænker alligevel, at det kan påvirke ham!?
Det var en lang smøre, men her kommer hovedproblemet:
Hvordan hjælper vi ham bedst i de fjollede situationer?
Hvad kan børnehaven evt gøre?
Jeg er i tvivl, om han er skoleklar til april. Han kommer til at kede sig i den lille institution med lille legeplads, så alternativt skulle være udflytterbørnehave, men måske er det dumt med skift, da han godt kan lide tryghed.
Jeg arbejder deltids selvstændig, og kan placere arbejde om aftenen. Er det en god ide at holde ham hjemme nogle dage eller ekskluderer jeg ham fra fællesskabet i børnehaven?
Enten tænker jeg, at han slet ikke er skoleklar og eller så tænker jeg på den andre side, at skole kunne gøre noget godt...
Jeg kunne blive ved, men håber du har et overblik...
Glæder mig meget til dit svar,
Med venlig hilsen
mor