Brev:
Min dreng på fem er ulykkelig
19. juni 2004
Alder:
5 år
Min dreng på fem er ulykkelig
Hej
Vores søn på lige netop 5 har igennem to år! været i trods. Især om morgenen nægter han at stå op, tage tøj på, spise morgenmad, blive spændt fast i bilen og gå ind i børnehaven. For han vil ikke i børnehave. Det betyder, at jeg hver morgen næsten ikke orker at vække den så sødt sovende dreng, fordi jeg ved, at han om få minutter er et lille "monster".
Desuden er han også vældig optaget af at sabotere andre børns lege, hvis der er fætre og kusiner på besøg i hjemmet, med det resultat, at ingen gider lege med ham, fordi han ødelægger det hele.
Jeg har talt med børnehavens pædagoger, som hævder, at han trives i børnehaven, men at han sandsynligvis blot markerer, at han vil bestemme selv - og at han vil straffe mig for at sende ham afsted hver dag!
Jeg har fået en masse redskaber til at undgå de allerværste konflikter, men jeg har virkelig svært ved at tro på, at han med så stor overbevisning - og igennem så lang tid - blot vil "straffe mig". Jeg ser, at han virkelig er ked af at komme i børnehave, og at han ikke trives. Hvordan får jeg ham til det?
I øvrigt er han midterbarn mellem to søstre.
Hvordan manøvrerer man sig igennem alle de hårde konflikter, hvis man på een gang ønsker at være nogenlunde konsekvent og dog lyttende? Og hvem skal jeg lytte til? Er det muligt for et barn at være i en "forlænget selvstændighedsfase" igennem to lange seje år? og hvordan hjælper jeg ham videre?