Min dreng på fem er ulykkelig

19. juni 2004

Kategori:
Alder:
5 år

Min dreng på fem er ulykkelig

Hej

Vores søn på lige netop 5 har igennem to år! været i trods. Især om morgenen nægter han at stå op, tage tøj på, spise morgenmad, blive spændt fast i bilen og gå ind i børnehaven. For han vil ikke i børnehave. Det betyder, at jeg hver morgen næsten ikke orker at vække den så sødt sovende dreng, fordi jeg ved, at han om få minutter er et lille "monster".

Desuden er han også vældig optaget af at sabotere andre børns lege, hvis der er fætre og kusiner på besøg i hjemmet, med det resultat, at ingen gider lege med ham, fordi han ødelægger det hele.

Jeg har talt med børnehavens pædagoger, som hævder, at han trives i børnehaven, men at han sandsynligvis blot markerer, at han vil bestemme selv - og ...

Annonce

... at han vil straffe mig for at sende ham afsted hver dag!

Jeg har fået en masse redskaber til at undgå de allerværste konflikter, men jeg har virkelig svært ved at tro på, at han med så stor overbevisning - og igennem så lang tid - blot vil "straffe mig". Jeg ser, at han virkelig er ked af at komme i børnehave, og at han ikke trives. Hvordan får jeg ham til det?

I øvrigt er han midterbarn mellem to søstre.

Hvordan manøvrerer man sig igennem alle de hårde konflikter, hvis man på een gang ønsker at være nogenlunde konsekvent og dog lyttende? Og hvem skal jeg lytte til? Er det muligt for et barn at være i en "forlænget selvstændighedsfase" igennem to lange seje år? og hvordan hjælper jeg ham videre?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder