Grød/mos til pige på 5 måneder

27. december 2017

Alder:
5 mdr.

Grød/mos til pige på 5 måneder

Hej Helen

Jeg har en datter på 5 måneder, her d. 1 januar, som er fuldammet. Hun har faktisk lige fra fødslen sovet igennem og nogle nætter har hun gået 7-9 timer uden mad. Hun begyndte at vågne flere gange om natten (hver 3.-4. time), og jeg mistænker lidt at jeg ikke helt kan mætte hende mere, dog vil hun på ingen måde drikke mme. Derudover begyndte hun at virke meget interesseret i vores mad, når vi spiste aftensmad, så derfor begyndte vi så småt på grød.

Vi startede med boghvedegrød, da hun var 4,5 måned, hvilket ikke var den store succes. Jeg prøvede at give hende grøden 3-4 gange, men der kom mere ud ind der kom ind. Derefter prøvede vi at købe en Kidsme Food Feeder sut, hvor hun har fået banan, pære, vindrue, appelsin, mandarin osv. hvilket har været en stor succes - så hun virker til at være interesseret i at smage på noget andet end bare min mælk. Efter forsøget med grøden afprøvede vi mos. Vi fik kartofler til aftensmad, som jeg mosede sammen med nogle kogte gulerødder, og første gang hun fik det, spiste hun næsten 80 ml. Herefter ...

Annonce

... prøvede jeg at lave øllebrød til hende, i stedet for boghvedegrød, hvilket hun spiste 100 ml. af den første gang. Jeg er dog blevet i tvivl om hun overhovedet må få øllebrød før hun er 6 måneder gammel?

Derudover er jeg i tvivl om vi er gået for hurtigt frem med grød/mos? Efter forsøget med mos, har hun fået 100 ml. mos de sidste 5 aftener og næsten 100 ml. øllebrød de sidste 3 dage til frokost også. Altså har hun fået 2 dl. mad de sidste 3 dage - som egentlig er hendes aller første "møde" med mad.

Hendes afføring kommer som regel mellem 7-10 dages mellemrum, og efter opstart på mos og øllebrød er der gået omkring 4 dage. Hun virker ikke besværret af det, men er det for meget for hendes lille mave at starte ud på og skal hun gerne have afføring oftere når hun starter på skemad?

Derudover kommer der lige et lille tillægsspørgsmål: Skal jeg måle/veje kartofler, gulerødder og kogevandet af, for at følge opskriften, i forhold til hvor meget mme og fedtstof der skal i? Eller kan man gøre det lidt på slum?

Hilsen
den fortvivlede førstegangsmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin