Baby vil ikke spise skemad

20. september 2017

Alder:
6 mdr.

Baby vil ikke spise skemad

Kære Helen

Min søn er nu blevet seks måneder, og vi har forsøgt os med skemad siden han var fire måneder. De første par gange, gik det så fint og han synes det var sjovt, åbnede munden og var interesseret. Men det holdt kun 1-2 uger. Siden har det ingen interesse haft.

Jeg ham forsøgt at give ham grød næsten hver dag. Vi har prøvet risgrød og hirsegrød, havregrød, mos af gulerødder, kartofler og søde kartofler. Uanset hvad jeg giver ham, er han uinteresseret. Han kigger på alt muligt andet, pruster maden ud igen og åbner ikke munden. Maden havner hver gang alle andre steder end i hans mund.

Han gider godt sidde og tygge lidt i en agurk eller en skive ...

Annonce

... franskbrød, men jeg tror mere det er legetøj end mad.

Han kan nu sidde med lidt støtte i en babystol og vi er begyndt at sætte ham i den, så han kan være med når vi spiser. Jeg har fulgt dit råd til andre om at give ham lidt at spise morgen, middag og aften - men hver gang havner det alle andre steder end hans mave.

Han får allomin syrnet, 150-200 ml cirka seks gange om dagen og fik modermælk til han var 4 måneder og selv valgte brystet fra. Han vågner typisk klokken seks og går i seng igen klokken 18.30 med en natspisning kl. 02. Han er altså sulten ca hver tredje time hele dagen.

Har du nogen gode tips til, hvordan vi kan få ham til at spise?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre