Madplan til pige på 6 mdr.

7. august 2017

Alder:
6 mdr.

Madplan til pige på 6 mdr.

Hej Helen

Jeg har lige et par spørgsmål omkring min datters madplan.
Hun er lige blevet 6 mdr.

Hun startede med grød til frokost, da hun var 4 mdr og 10 dage. Da det gik rigtig godt begyndte hun 3 uger senere at få mos til aftensmad.
Her for en uge siden begyndte vi så med grød til morgenmad også.
Derfor ser vores madplan nu sådan her ud:

Tidlig morgen (ca kl 4): Amme
Morgen (ca 6.30-7): Havregrød
Formiddag (ca 9-9.30): Amme
Frokost (ca 11-11.30) Grød eller grøntsagsmos fra dagen før
Eftermiddag (ca 14): Amme
Lidt frugt og frugtmos i løbet af eftermiddagen
Aftensmad (ca 17-17-30): Grøntsagsmos med kød og evt kogte grøntsager til hænderne
Putte-tid (19-tiden): Amme

Nogle gange skal hun ammes igen omkring midnat og andre gange kan hun nøjes med 1 gang amning inden hun vågner næste morgen.

Af grød ...

Annonce

... har hun indtil nu fået havregrød, majsgrød, hirsegrød og fuldkornsgrød.
Må hun få havregrød hver morgen eller skal jeg veksle imellem det og fx øllebrød?

Hvornår vil du sige jeg kan øge mængden af mad og give et måltid mere og hvilket måltid vil det så skulle være? Grød, frugtmos, brød? Hun får jo lidt frugtmos og gnave-frugt om eftermiddagen lige nu.

Hun har døjet med hård mave den seneste måned.
Vi har prøvet lactulose, men det virkede ikke rigtig - det gav bare luft i maven.
Efter vi begyndte på havregrød til morgenmad kom der mere gang i maven og hun kommer af med afføring hver dag, men det er stadig meget hårdt og gør til tider ondt på hende.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende? Jeg har prøvet med sveskemos og det gjorde ikke nogen synderlig forskel.

Glæder mig til dine svar :)

Venlig hilsen
Jeanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder