Har aldrig ville spise skemad

12. januar 2009

Alder:
7 mdr.

Har aldrig ville spise skemad

Hej.

Vi har en dreng som er lidt over 7 måneder. Vi startede op med skemad da han var ca 5 mdr. Han har aldrig taget skemaden til sig. Han lukker munden sammen og flytter hovedet væk når skeen nærmer hans mund.

For en måned siden tog vi en pause med skemaden på ca 12 dage. Pausen hjalp ikke, da han fortsat ikke ønsker maden. Nogle gange har vi fået lidt (5 tsk) i ham hvis han selv sidder med en ske i hånden og åbner munden for denne eller hvis han har siddet med lidt frugt i hånden. Men jeg synes jo bare ikke at det er en rigtig måde at lære at spise på. Som sagt vil han gerne sutte på frugt (har dog 2 gange fået gumlet noget agurk eller banan af som han har fået galt i halsen).

Jeg ammer sådan set 100 % incl natamning - nogle gange op til 3 gange pr. nat. Vores nat har heller aldrig været god, da vi er kommet ind i en dum spiral med nat spisning som har stået på i næsten hele hans levetid.

Jeg har været inde og kigge på nogle af dine andre svar til andre læsere med samme ...

Annonce

... problematikker. Jeg er klar over at jeg skal nedsætte amningerne og ikke amme om natten for at gøre plads til mere mad. Jeg giver ham blød frugt: appelsin, kiwi, agurk ,ristet rugbrøds stave som han kan starte på inden han får grød. Men som sagt er jeg ved at tabe modet da det er den samme seance hver dag grøden bliver serveret. Jeg laver selv grøden som p.t er hirsegrød, vi har også prøvet risgrød og majsgrød. Jeg har også prøvet færdig pulver grød og frugt grød uden held.

En anden problematik er indgivelse af jern. Dråberne vil han ikke tage, jeg har prøvet at give det på frugt mos også, men han vil ikke synke det og det ryger ud af mundvigen igen. Babyfer pulver har vi drysset på grøden, men det holder hårdt at få ham til at indtage det på skeen.

Jeg håber du har nogle gode ideer til at komme videre.
Skal jeg begynde på havregrød om morgenen og kartoffelmos til aften, eller skal vi tilbyde ham mere af vores mad som ikke er grød (jeg tror han vil få det galt i halsen)

Hilsen os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København