Morsyge, pasning og sødmælk

5. marts 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Morsyge, pasning og sødmælk

Hej Helen.

Tak for dine tidligere svar ang Lucas.

Lucas er nu 6 mdr. og en frisk og aktiv dreng. Han vejer nu 10,5 kg og er 78 cm lang.

Jeg synes her på det sidste han er blevet mere bevidst overfor folk. Hvilket jo er godt nok. Han er også ved at blive noget morsyg. Før kunne han sagtens ligge selv eller sidde selv i skråstolen, men det går ikke lige pt. Lige så snart han opdager jeg er væk så græder han. Ja han græder når han ser jeg går ud af rummet... Det er lidt hårdt at han hele tiden vil være på arm, da han jo er en ret tung baby og bære rundt på.

Så mit spørgsmål er: Hvordan skal vi forholde os til det? Og er der noget vi kan gøre for at komme godt igennem denne periode?

Vi får i morgen besøg af Lucas farmor som skal være her i 6 dage - Lucas kender hende ikke særlig godt, da vi bor i England. Hun har tilbudt at passe ham ...

Annonce

... hvis mig og min mand vil ud alene en aften. Det har jeg det bare ikke særlig godt med. Især ikke som han har det nu. Og nok også fordi jeg har et lidt anstrengt forhold til svigermor... Er det ikke okay og sige nej? Grunden til hun gerne vil er fordi min mor har passet ham hvor vi var ude - men min mor kender ham også meget bedre da de har været meget sammen.

Hvornår skal man begynde at bruge sele i barnevognen? Lucas kan ikke selv sætte sig op endnu, men han forsøger..

Nu hvor han er 6 mdr må han jo også få mere varrieret kost. Tænkte på om han må få lidt sovs til hans aftensmad? Han får grønsagsmos med kødbolle, torskerogn osv. Hvis ja, hvilken sovs er så bedst?

Hvornår må de begynde at drikke sødmælk? Nogen siger 6 mdr andre 9 mdr...

Det var det i denne omgang.
Håber du kan finde rundt i det - tak for en god brevkasse.

Hilsen Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder