Brev:
Ved at være noget slidt
18. januar 2014
Alder:
8 mdr.
Ved at være noget slidt
Kære Helen.
Jeg skriver denne gang for at høre din feedback på situationen - det er vist ikke noget bestemt emne - andet end overskriften. Og tak for dit sidste svar.
Jeg synes, jeg er ved at være lidt slidt efter 8 mdr nu med ikke ret meget søvn om natten. Og de første 5 mdr heller ingen hvile om dagen, da min datter sov i slyngen hos mig, og jeg måtte bevæge mig, hoppe og danse rundt med hende for at hun faldt i søvn, og blev sovende - de 30-45 min af gangen hun sov, ligesom hun jo græd, hvis jeg forsøgte at lægge hende fra mig, så hun har været ved mig hele tiden. Og jeg har mødt alle hendes ønsker, og hun er tryg, glad og godt tilfreds - hun mangler ikke noget - det er mig, der er ved at være slidt.
Lige lidt om situationen nu.
For 1 md siden ca. begyndte hun at afvise skemaden- hun ville spise selv. Jeg tænkte, det kan hun da ikke, hun er kun 7 mdr, og din dagsplan er jo fyldt med skemadsmåltider. Men det ville hun, og det lykkedes hende ret hurtigt, imponerende. Så nu er det kun morgenmaden og natgrøden, hun får lidt med ske (det jeg kan snige ind ved siden af de frugtstykker, hun spiser til) ellers spiser hun alt selv i stykker samt mad på hendes egen lille gaffel og ske.
Hun har meget temperament, ikke så meget når vi er ude, der er hun mere observerende, men hjemme der bliver hun SÅ hidsig, sådan har det altid været. Lige nu er der selvfølgelig nogle ting, hun ikke må eller skal have gjort - skal have børstet tænder, skal have tørret munden efter spisning mm. men ellers synes jeg stadig hun er så lille, at jeg møder hendes ønsker. Har hende meget i slyngen på hoften, for hun er stadig ikke glad for at ligge selv på gulvet. Det hjælper nu, hvor hun kan komme lidt omkring, kryber frem og er næsten oppe at kravle - men jeg skal gerne være på gulvet hos hende, går jeg for at lave noget et øjeblik, vil hun op på armen. Hun græder når jeg går ud af rummet, det har hun gjort de sidste par mdr, så jeg tager hende bare med.
Jeg er blevet hjemme fra de fleste aktiviteter den sidste måneds tid. Noget af det giver sig selv, for hun bliver hurtigt overstimuleret, og hun vågner ved de mindste lyde, fx en der snakker lavt, hvis vi går forbi med barnevognen, og så er den lur forbi, og det er synd, nu jeg har arbejdet på rytmen. Hun vil ikke være i autostolen eller sidde op i barnevognen i mere end 5 min i vågen tilstand (lidt ærgerligt, for de første 5 min i barnevognen er hun ellevind og sidder og suger alt til sig, men så er det kedeligt). Kun babysvømning prioriterer jeg, for hun elsker at være i vandet. Omklædning og bruser er stadig en udfordring, jeg kan ikke lægge hende fra mig, så jeg har hende på armen og skynder mig max. Jeg kan godt se alle de andre babyer ligger og kigger mens mødrene vasker hår og sminker sig mm, ligesom det er anderledes i mødregruppen. De andre babyer sover eller ligger selv på gulvet, min datter er blevet vækket på vej derned eller bliver det, der hvor vi er, og så er hun på min arm resten af tiden.
Jeg synes også det er hårdt med den vedvarende kritik fra omverdenen, Ikke fra mine veninder, de er så søde og støttende, men både min egen familie og svigerfamilie. Jeg skal da bare lade hende ligge og græde, hun er da sulten, derfor hun vågner om natten (nej, det er hun ikke) hun skal da have vælling, hun skal da bare ud i barnevognen i vinden, hvor det vugger lidt eller det er da noget, du har vænnet hende til osv. Så jeg vælger familien og svigerfamilien meget fra, kun pligtbesøg, og prioriterer mine venner. Men det er træls alligevel, og jeg mangler efterhånden svar - det hjælper ikke at forklare, bliver bare mødt med kritik. Jeg ved heldigvis godt selv, jeg har gjort det rigtige og mødt min datter i hendes behov, og jeg har en rigtig sød sp, der hele tiden har sagt, jeg gør alt det rigtige. Hun har ikke haft så meget at tilføje eller forslag til ændringer, hun har hele tiden sagt at jeg gør alt det rigtige. Og det er jo dejligt.
Vi hygger os og leger en masse, når hun er vågen (når hun ikke spiser). Hun er meget aktiv, har hoppet fra hun var 2 mdr gammel og ellers et det et hit at være hos mig og danse rundt, når der lige skal være pause. Men helst aktivitetsskift ret så ofte.
Der er dog sket store fremskridt - dem kan jeg heldigvis godt se og glæde mig over, og det er så fedt! Hun sover nu endelig de to lure i barnevognen, skal trilles, men nå ja. Sover i hvert fald den ene lur længere end de 45 min, nogle gange 2 timer. Og hun behøver endelig ikke den sidste powernap mere, jeg putter hende kl. 20 - og ja, hun vågner igen, og hele aftenen går med det, men jeg kan holde hende sovende. Vi skal ikke lege indtil kl. 23-01 mere. Spisningen går super. Hun er glad og tryg og kan faktisk lege lidt på gulvet uden min stimulation, bare jeg er nede ved hende. Hun har heller ikke været syg en eneste gang. Så der er jo mange ting, der går godt :-)
Du får lige en skitse af dagsplanen:
7.30 vækkeur, hvis ikke hun vågner selv inden havregrød el flerkornsgrød samt frugt i stykker.
9.00 frugt m jerndråber samt bidder af bolle / A38 m resten af frugten
9.30 formiddagslur, ingen amning, trilles i barnevognen
11.30-12 frokost (rugbrødshapsere m forskelligt pålæg, rester af grønt fra aftensmaden, ost mm)
13-30-14.30 middagslur, trilles, afhængig af hvor lang formiddagsluren har varet, får banan inden og ammes. Jeg kan nu stille barnevognen og hun sover videre, jeg behøver ikke længere trille hele tiden :-)
16.00 frugtstykker og 1/2 bolle
18.00 aftensmad, hun får vores mad, gerne pastaskruer, møllehjul mm, kartofler i stykker eller hele samt grøntsager og forskelligt kød eller kødretter, der er taget hensyn til, hun også kan spise (boller i karry venter vi lige med at give igen, hun bliver sur på risen, for hun kan ikke få den op ;-)
19.00 bad
19.30 godnatgrød
20 i seng, ammes - vågner nogle gange igen og hun lægges her til igen hver gang. Jeg vil prøve det du skrev med at trække brystet væk lige så stille og arbejde på det.
Hun vågner mindst 5 gange hver nat - for det meste 2 gange for at ammes - eller - jeg synes faktisk den sidste uge hun er vågnet hyppigere igen - men der er det ikke behov for mælk, er jeg sikker på, hun spiser så fint om dagen - men det er den eneste måde, jeg kan få hende til at sove på igen (hvis hun fx har flyttet hovedet op mod muren eller vågner ved far der står op 5.30). Resten af gangene tager hun sutten, og det er jo dejligt, hun er begyndt at ville tage den bare nogle af gangene.
Og åhhh ja, jeg burde nok lægge hende over i hendes egen seng, men hun ligger faktisk stadig imellem os i sengen - jeg er vist bare så træt nu, at jeg ikke kan overskue at skulle stå helt op også. Jeg har tidligere prøvet at koble tremmesengen til vores seng, men jeg kunne ikke flytte hende, uden at hun vågnede - det er muligt, jeg kan det nu, men lige nu sover hun i sengen vist egentlig fordi jeg selv synes det er nemmest. Hun vågner også ofte med mareridt, både dag og nat, det startede da hun var 3-4 mdr gammel, og eneste der hjælper er at lægge hende til.
Min kæreste er heldigvis sød til at hjælpe med alt det praktiske, købe ind, lave mad, rydde op mm, og han hjælper med bad og giver grød om aftenen, så jeg lige kan komme i bad, samt passer hende de to gange om ugen jeg har prioriteret at motionere (er dog stoppet lige nu, det tager min mælk, når jeg ikke får sovet).
Hun skal starte i dagpleje om en måneds tid, og jeg kan være lidt bekymret for, hvordan det skal gå. Men jeg prøver ikke at bekymre mig på forhånd, for det kan jo være, det går rigtig godt. Hun er heldigvis rigtig charmerende og køn og alle de steder jeg kommer med hende, charmer hun folk totalt :-)
Åhh, jeg tror bare lige jeg trænger til lidt feedback, og jeg har været glad for de andre gange, du har skrevet til mig.
Med venlig hilsen
Helle