Mad, seperationsangst og eget værelse

17. juli 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Mad, seperationsangst og eget værelse

Kære Helen

Tak for en fantastisk hjemmeside, som jeg har brugt meget, både under min graviditet og efter min skønne datter kom til verden!

Min datter Emma er 8 mdr. på fredag, og har været et ret nemt barn, indtil videre i hvert fald :) Jeg har dine bøger om søvn, udvikling og mad. Mad bogen prøver vi at følge så godt som muligt, startede på rugbrødshapsere og familiens mad (så vidt som muligt) for et par uger siden, efter aftale med min sundhedsplejerske. Emma er ikke vildt begejstret for hverken hapsere eller vores mad. Hun spiser 3-7 hapsere, og gider så ikke mere, hvorefter jeg supplerer med grød og frugtmos, så hun bliver ordentlig mæt. Det samme med aftensmaden, vores mad. Hun spiser 3-7 skefulde, og vil så ikke mere. Her supplerer jeg igen med grød og frugtmos.

Skal jeg bare blive ved med at prøve, give hende vores mad og hapsere, og så håbe at hun bliver glad for det på et tidspunkt? Har du nogle gode råd til, hvordan jeg kan gøre hende mere interesseret i det? Hun får stykker af brød, frugt og grønt, som hun sidder og gnaver i ved hvert måltid, og til morgenmad hver morgen, får hun havregrød.

Emma er ikke begyndt at kravle endnu, men hun er tæt på. Møffer rundt på gulvet og kommer nogle gange op på alle fire og står og rokker. Jeg føler egentlig ikke, at hun har separationsangst endnu, hun viser det i hvert fald ikke tydeligt, hvis hun har. Hun sover i sin tremmeseng, lige ved siden af mig/vores seng, og har gjort det siden hun var 3-4 mdr.. Hun brokkede sig nærmest ikke over at blive flyttet over i den fra vores seng. Og det har gjort, at både hun og jeg sover bedre om natten.

Hun kommer i seng mellem 19 og 20 hver aften. Måden hun bliver puttet på er, at hun får sin godnat flaske (jeg ammede til hun var 5 ½ mdr., så gad hun ikke bryst mere) og falder næsten altid i søvn i vores arme når hun er færdig/næsten færdig med flasken. Så putter vi hende sovende i sin egen seng. Nogle gange sover hun ikke helt, og så lykkedes det for os at putte hende og få hende ...

Annonce

... til at sove ved at holde vores hænder på hende og synge lidt for hende. Men de fleste aftener, hvor hun ikke falder i søvn ved flasken, vil hun først sove, når vi har taget hende op og gået lidt rundt med hende i soveværelset.

Næsten hver aften vågner hun igen, efter 20-30 min., og er urolig og møffer rundt, og falder først til ro efter vi har gået lidt rundt med hende igen. Og det er både når hun falder i søvn ved flasken, eller i sin seng. Nogle gange vågner hun en enkelt eller to gange mere, og nogle gange sover hun bare videre.

Jeg ved godt, at det er en enormt dårlig vane, og jeg vil så gerne ændre den. Jeg ved bare ikke hvordan.

Hvad tænker du vi skal gøre anderledes?

Jeg vil rigtig gerne, at hun skal ind på sit eget værelse snart. Men hvornår er det rigtige tidspunkt, at gøre det på. Og hvordan gør vi det bedst, så det bliver godt og trygt for hende. Jeg tænker, i forhold til separationsangst osv..

Som bonus-info kan jeg sige, at hun får en flaske hver aften når vi går i seng, ved 22-23 tiden, og så sover hun til 5-6 tiden, hvor hun får en flaske mere. Nogle gange kan vi sove en time, måske halvanden mere, og nogle gange er hun bare frisk, og så står vi op.

Hun sover 2 lure i løbet af dagen, formiddags og middags lur. Og i modsætning til om aftenen, kan jeg fint putte hende i barnevognen vågen, og så falder hun i søvn af sig selv. De fleste dage sover hun lang formiddags lur (90-120 min.) og kort middags lur ( 30-60 min.). Nogle dage omvendt. Du ville nok sige, at det skal være omvendt, men det er jo lidt svært for mig at ændre, uden at skulle vække hende.
Hun skal starte i dagpleje når hun er knap 10 mdr., og jeg vil rigtig gerne have ændret den dårlige aften sove vane og have flyttet hende ind på sit eget værelse inden.

Puha, jeg håber ikke det er et alt for langt brev jeg har skrevet. Det er svært, at forklare noget så omfattende og vigtigt, på få linier.

På forhånd tak for svar, jeg glæder mig til at høre fra dig :)

Kærlig hilsen
Emmas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.