Brev:
Mad, seperationsangst og eget værelse
17. juli 2012
Alder:
8 mdr.
Mad, seperationsangst og eget værelse
Kære Helen
Tak for en fantastisk hjemmeside, som jeg har brugt meget, både under min graviditet og efter min skønne datter kom til verden!
Min datter Emma er 8 mdr. på fredag, og har været et ret nemt barn, indtil videre i hvert fald :) Jeg har dine bøger om søvn, udvikling og mad. Mad bogen prøver vi at følge så godt som muligt, startede på rugbrødshapsere og familiens mad (så vidt som muligt) for et par uger siden, efter aftale med min sundhedsplejerske. Emma er ikke vildt begejstret for hverken hapsere eller vores mad. Hun spiser 3-7 hapsere, og gider så ikke mere, hvorefter jeg supplerer med grød og frugtmos, så hun bliver ordentlig mæt. Det samme med aftensmaden, vores mad. Hun spiser 3-7 skefulde, og vil så ikke mere. Her supplerer jeg igen med grød og frugtmos.
Skal jeg bare blive ved med at prøve, give hende vores mad og hapsere, og så håbe at hun bliver glad for det på et tidspunkt? Har du nogle gode råd til, hvordan jeg kan gøre hende mere interesseret i det? Hun får stykker af brød, frugt og grønt, som hun sidder og gnaver i ved hvert måltid, og til morgenmad hver morgen, får hun havregrød.
Emma er ikke begyndt at kravle endnu, men hun er tæt på. Møffer rundt på gulvet og kommer nogle gange op på alle fire og står og rokker. Jeg føler egentlig ikke, at hun har separationsangst endnu, hun viser det i hvert fald ikke tydeligt, hvis hun har. Hun sover i sin tremmeseng, lige ved siden af mig/vores seng, og har gjort det siden hun var 3-4 mdr.. Hun brokkede sig nærmest ikke over at blive flyttet over i den fra vores seng. Og det har gjort, at både hun og jeg sover bedre om natten.
Hun kommer i seng mellem 19 og 20 hver aften. Måden hun bliver puttet på er, at hun får sin godnat flaske (jeg ammede til hun var 5 ½ mdr., så gad hun ikke bryst mere) og falder næsten altid i søvn i vores arme når hun er færdig/næsten færdig med flasken. Så putter vi hende sovende i sin egen seng. Nogle gange sover hun ikke helt, og så lykkedes det for os at putte hende og få hende til at sove ved at holde vores hænder på hende og synge lidt for hende. Men de fleste aftener, hvor hun ikke falder i søvn ved flasken, vil hun først sove, når vi har taget hende op og gået lidt rundt med hende i soveværelset.
Næsten hver aften vågner hun igen, efter 20-30 min., og er urolig og møffer rundt, og falder først til ro efter vi har gået lidt rundt med hende igen. Og det er både når hun falder i søvn ved flasken, eller i sin seng. Nogle gange vågner hun en enkelt eller to gange mere, og nogle gange sover hun bare videre.
Jeg ved godt, at det er en enormt dårlig vane, og jeg vil så gerne ændre den. Jeg ved bare ikke hvordan.
Hvad tænker du vi skal gøre anderledes?
Jeg vil rigtig gerne, at hun skal ind på sit eget værelse snart. Men hvornår er det rigtige tidspunkt, at gøre det på. Og hvordan gør vi det bedst, så det bliver godt og trygt for hende. Jeg tænker, i forhold til separationsangst osv..
Som bonus-info kan jeg sige, at hun får en flaske hver aften når vi går i seng, ved 22-23 tiden, og så sover hun til 5-6 tiden, hvor hun får en flaske mere. Nogle gange kan vi sove en time, måske halvanden mere, og nogle gange er hun bare frisk, og så står vi op.
Hun sover 2 lure i løbet af dagen, formiddags og middags lur. Og i modsætning til om aftenen, kan jeg fint putte hende i barnevognen vågen, og så falder hun i søvn af sig selv. De fleste dage sover hun lang formiddags lur (90-120 min.) og kort middags lur ( 30-60 min.). Nogle dage omvendt. Du ville nok sige, at det skal være omvendt, men det er jo lidt svært for mig at ændre, uden at skulle vække hende.
Hun skal starte i dagpleje når hun er knap 10 mdr., og jeg vil rigtig gerne have ændret den dårlige aften sove vane og have flyttet hende ind på sit eget værelse inden.
Puha, jeg håber ikke det er et alt for langt brev jeg har skrevet. Det er svært, at forklare noget så omfattende og vigtigt, på få linier.
På forhånd tak for svar, jeg glæder mig til at høre fra dig :)
Kærlig hilsen
Emmas mor