7½ måned og tager ikke på mere

6. juni 2004

Kategori:
Alder:
7 mdr.

7½ måned og tager ikke på mere

Hej Helen

Jeg skriver fordi, jeg er blevet lidt bekymret for min datter.
Emma er nu 7½ måned (8 mdr d. 14.6), og vejer 9 kg. Hun har vejet 9 kg siden hun var 6 mdr gammel, og har som du kan regne ud ikke taget på i nu 1½ måned.

Idag var jeg til 'Åbent hus' hos sundhedsplejerskerne for at få hende vejet, og sundhedsplejersken dernede syntes, at nu måtte Emma godt snart begynde at tage på igen.

Jeg blev egentlig lidt ked af det, for Emma har altid været rigtig godt i stand og var som helt lille faktisk tyk. Jeg har ammet hende 100 % i 5 mdr og stoppede helt da hun var 6 måneder.

Hun blev født med 3940 g og 54 cm.
1 mdr: 5,0 kg og 57 cm
2 mdr: 5,9 kg og 59,5 cm
4 mdr: 7,8 kg og 67 cm
5 mdr: 8,2 kg og 67 cm
6 mdr: 9,0 kg og 70 cm
7 mdr: 9,0 kg og 71 cm
7½ mdr: 9,0 kg og 71 cm

Hun spiser:
07.00: 150 ml mme
10.00: Fuldkornsgrød (købt) lavet på 1 dl vand
13.00: ½ stykke rugbrød med leverpostej eller en youghurt
14.00: 100 ml. mme
15.30: 1 banan
17.30: Grønsagsmos lavet af ½ kartoffel, 1 gulerod og lidt broccoli. Tilsat 1 tsk smør og 50 ml. mme
19.30: 150 ml. vælling

Hun får vand af kop i løbet af dagen. Nogle gange får hun også lidt mere mælk i sutteflasken.

Det er meget svært for mig at få hende til at spise mere. Hvis jeg giver hende en flaske mere, mætter det hende så meget at hun overhovedet ikke vil høre tale om kartoflerne om aftenen. Og hvis hun får for mange kartofler, vil hun ikke have sin vælling.

Jeg synes godt nok ikke at det ...

Annonce

... er så nemt med det mad...

Har du en løsning til, hvad jeg kan gøre for at Emma tager på igen?

Emma har også en tildens til at kaste op, hvis hun ikke kan have mere mad eller hvis hun ikke kan lide madden. F.eks. gav vi hende et lille bitte stykke tun sidste dag. Det var så ulækkert for hende (kunne vi se) at hun kastede helt vildt op bagefter. Det stod ud af hende i en skylle.

Ligeledes fik hun banan igår hvilket hun ellers godt kan lide. Hun havde spist hele bananen med velbehag og der var kun en skefuld tilbage. Da jeg puttede den ind i munden på hende var det igen så ulækkert for hende, at hun kastede hele bananen op..... Hmm???

Dette glemte jeg at nævne for sundhedsplejersken idag, for det har egentlig ikke bekymret mig videre, men er det i virkeligheden noget som skal bekymre mig?

Udover denne lange smøre, kan jeg fortælle at Emma trives rigtig fint. Hun er helt vildt aktiv og siger konstant ba ba ba eller da da da eller lignende.

Hun kan ikke kravle men er oppe på alle fire og står og rokker frem og tilbage. Hun vender og drejer sig hele tiden og kan komme vidt omkring på denne måde. Vil også meget gerne stå op (men kan ikke selv)....

Den manglende vægtstigning skyldes ikke forkølelse eller sygdom (hvad jeg kender til), for hun har endnu ikke prøvet dette:-) Skønt;o)

Håber du kan hjælpe lidt:-) For det føles ikke så rart at få at vide, at "Emma altså godt må begynde at tage på igen".. Det er lidt et nederlag som mor:-( Øv øv....

Knus Tina:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor