Søvn, rytme og mælkeindtag

25. maj 2004

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn, rytme og mælkeindtag

Kære Helen

Mange tak for en rigtig god brevkasse med mange gode råd.

Vi har en søn på 7½ måned, han har aldrig sovet meget, men nu kunne det være dejligt, hvis han sov i lidt længere tid.
Jeg synes ikke rigtig at der er en rytme, hvordan kan jeg sætte vores dag i en rytme?

Vores dag ser som regel sådan ud:
6.00 der vågner han, hvor han bliver ammet.
Til formiddag får han havregrød.
Når han er ved at være træt, ammer jeg ham og han falder i søvn
Så sover han i 3 kvarter - 1 time.
Til middag får han øllebrød (er så småt begyndt med bondebrød) + ammes.
Om eftermiddagen sover han igen 3 kvarter - 1 time.
Og sent på eftermiddagen en halv times tid.
Til aften får han Kartoffelmos med grøntsager.
Ved 21.30 tiden er han træt og jeg ammer ham, han falder næsten altid i søvn ved brystet.

Han sover i sin egen seng som står ved siden af vores. Han vågner et par gange om natten, som regel bare for at få ...

Annonce

... sutten.
Men som sagt er det kun nogle dage der ser sådan ud, jeg ville gerne om du kunne hjælpe med et forslag til en dagsrytme.

Han er ikke ret god til at drikke af kop, derfor ammer jeg rimelig meget.

Jeg er ved at være lidt træt af at amme, men hvordan kan vi lære ham at drikke af kop? Han bliver for det meste sur når vi prøver, og vender hovedet bort.

Vi troede vi kunne snyde ham til at drikke af kop ved at putte lidt sukker i, og så lige så stille undvære sukkeret, men han kan sagtens smage forskel. Hvad kan vi gøre for at lære ham at drikke af kop? Vi bruger en kop med tud.

Jeg har hørt at de helst skal have 500 ml. modermælk eller modermælkserstatning om dagen, hvornår kan man stoppe med at amme?

Jeg har ikke lyst til at give modermælkserstatning, og vil også gerne amme lidt endnu, men kunne godt tænke mig at vide hvorfor, hvis de ellers drikker nok.

Håber du vil hjælpe os.

Kærlig hilsen
Kirsten

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor