Natamninger - knap 9 mdr.

14. februar 2023

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Natamninger - knap 9 mdr.

Kære Helen

Tak for en god og inspirerende brevkasse. Vi håber, at du kan hjælpe os lidt på vej.

Vi har en dreng på 9 måneder d. 22. februar. Han er utrolig rolig, mild og glad og generelt meget veltilpas.

Han bliver fuldammet og har indtil nu fulgt dine dagsplaner for mad, amning og sove. Omkring 5 måneder begyndte han at spise skemad, og han har siden da været meget glad for mad. Han spiser det meste selv med hænderne. Det skal også tilføjes, at han har fået en del tænder, så han spiser godt igennem hele dagen.

Den sidste måneds tid har han ændret ammemønster i løbet af natten.

Jeg skal starte på arbejde d. 7. Marts, hvorfor vi gerne vil have styr på natamningen inden da, hvis jeg skal hænge sammen, da jeg generelt ikke sover så godt. Han sover stadig i soveværelset, men han skal flytte på eget værelse inden for den næste uges tid.

Dagsplan:

Vågner mellem 6-6.30 for tiden

7.15-7.30 grød med frugtmos

9.00 brød, havregrødsklatkager, hokkaidovafler eller lignende, frugt i hånden og frugtmos

9.30-11.30 sover formiddagslur ca. 2 timer

12.00 frokost bestående af rugbrød med smøreoplæg, rester fra dagen før, eksempelvis pasta, fisk, kød, bagte eller kogte grøntsager, ris, nudler og lignende. Han spiser altid et rundtom bondebrød med pålæg

13.30-14.00 ammes fra begge bryster

14.30-15.30 eftermiddagslur 1 time

16.00 tilbydes frugtmos og brød, men spiser sjældent ret meget her

17.15-17.30 aftensmad. Spiser virkelig meget mad. Masser af bagte og kogte grøntsager, da han ikke vil spise mos om aftenen mere, fisk eller kød. Og ellers vores mad ved siden af.

Et sted mellem 18.45-19.15 ammes han godnat fra begge bryster. Lægges i sin seng og falder selv i søvn med det samme. ...

Annonce

...

22.00 ammes fra begge

00.30 ammes fra begge

3.30 amme fra begge

5.15 ammes fra begge

Tidligere blev han ammet godnat ved 18.45-19.15 tiden, omkring kl. 23-00 og tidlig morgen mellem 4.30-5.00 og vågnede kl. 7.30-8.00.

Vi har prøvet at give ham lidt aftengrød inden putte-amning, flaske med min mælk eller med MME, men lige lidt hjælper det. Han er heller ikke glad for flaske, heller ej MME.

Han er rigtig god til at drikke meget vand i løbet af dagen. Når han vågner om natten, har vi prøvet med vand, men han bliver tosset. En af os prøver at vugge ham, men han er meget tydelig, når han er sulten. Han siger mam mam og begynder at skrige, hvis jeg ikke lægger ham til. Hvis han ikke er sulten og vågner, kan vi godt få ham til at sove igen ved at give sutten eller putte ham i dynen.

Jeg kan jo læse mig frem til, at de kære små i en tidlig alder egentlig godt kan undvære mælk om natten og sove igennem (5 timer), hvilket han også gjorde før.

Nu fylder han jo 9 måneder, så jeg tænker, at han i hvert fald godt kan undvære nogle af natamningerne, men det er her, vi har brug for hjælp, for hvordan gør vi det bedst muligt?

Flere vi kender, har vugget indtil de faldt i søvn igen, selvom de har skreget og skreget. Vi har også forsøgt at vugge ham selvom han blev rasende og skreg og faldt i søvn on/off over 2 timer. Til sidst gav vi op, og jeg ammede ham.

Vi har også fået råd om, at det skal være min mand, der tager en kold tyrker med ham, og at det først kan lade sig gøre, når han flytter på eget værelse, så ergo har vi brug for din hjælp til at lykkes med at skære ned på amningerne, så det bliver en “god” oplevelse for os alle, og så jeg kan starte frisk på job.

Mange hilsner
Mathias og Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke