Brev:
Placering af amninger og vågenperiode om natten
21. oktober 2021
Alder:
7 mdr.
Placering af amninger og vågenperiode om natten
Kære Helen
Det går absolut bedre med nætterne. Ikke fantastisk, men langt bedre end sidst jeg skrev. Nu har jeg to spørgsmål angående amning, nu hvor han er blevet 7 måneder og et kort et angående nætterne.
Lige nu har vores søn følgende rytme:
6-6.30: vågner og står op
7-7.30: grød sammen med resten af familien
ca. 8: amning
8.30: frugt
Ca. 9-10.30: lur
11.30 frokost
13: amning og lur indtil ca. 14.30
Kl. 15.30-16: grød
Kl. 17-17.30: aftensmad
Kl. 18.30-19: amning og putning
Kl. ca. 21.30-22: vågner selv og bliver ammet
Kl. 00 Vågner kortvarigt ved midnatstid, men falder oftest nemt i søvn igen
Kl. ca. 2.30-3: vågner og er meget vågen. Virker ikke sulten/søgende, bare meget vågen og leger med sin sut/snakker og er meget svær at få til ro igen. Ender ofte med at amme efter nogen tid for at berolige. Det virker typisk.
Vågner ca. 4.30-5: falder oftest i søvn igen efter en halv times tid. Meget forskelligt hvor svært det er. Nogle gange giver jeg ham brystet kortvarigt.
Både “stå-op-tid” og sengetid virker som hans egen naturlige rytme og den passer meget fint med familiens. Dvs. primært vores store drengs, som også er kæmpe A-menneske :-)
Min tvivl ligger lidt i placeringen af amningerne. Jeg følger jo ikke helt din plan og rytme for alderen, men har forsøgt så godt som muligt ift. de behov, han udviser. Lige nu er vi således stadig på de 5 amningerne, da jeg ikke har ville forhaste det. Han er en meget stor dreng med et stort væskebehov.
Første spørgsmål: Jeg har lidt lyst til at droppe amningen før middagsluren frem for før formiddagsluren, da han viser klart mest behov for den amning. Det er stort set den eneste amning på dagen, han selv “beder om”. Og han ligger længe og sutter og finder tydeligvis en masse tryghed her. Måske ovenpå natten, hvor han nu ligger i sin egen seng på eget værelse? Ville det være ok? Det betyder jo, at der vil være et meget langt stræk uden mælk, men kan jo til gengæld se i din bog, at den amning alligevel også skal droppes lige om lidt.
Andet spørgsmål: Hvad med om natten? Ser det nogenlunde ud ift. alderen? Jeg synes, det er sådan lidt svært, hvor jeg skal lægge den amning - og hvad jeg evt. skal gøre i hans lange vågenperiode kl. ca. 3. Jeg håber, at de to opvågninger (kl. ca. 3 og 5) evt snart bliver til en enkelt, hvor han i så fald kan blive ammet.
Bedste hilsner
S