Mælkemængde og udfasning

26. maj 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Mælkemængde og udfasning

Hej Helen.

Min datter er nu 7 måneder, snart 8 (d. 1. Juni) og jeg ammer hende pt. 4 gange i døgnet som ligger inden middagslur kl. 13 og inden sengetid ca. kl. 19 og så enten omkring kl. 22 og igen kl. 2-3 tiden eller kl. 1-2 og så igen tidlig morgen ved 4-5 tiden.

Jeg har lige 2 spørgsmål.

Hvordan ved jeg om hun får mælk nok ved amningerne? Hun afviser aldrig brystet, men især amningen kl. 13 går meget hurtig efterhånden. Skal jeg bare stole på at hun får nok?

Hun er god til at spise, og spiser rimelig store mængder mad, men jeg føler også at hun trives med det. Hun har afføring ca. 3 gange om dagen. Jeg kommer i øvrigt en ske mme i hendes mos, som hun får frokost og aften ved siden af alt det andet mere “almindelige” mad hun får. Og hvis jeg selv laver grød om morgenen kommer jeg også en ske i der.

Hendes madindtag er som følger:

Morgenmad: en portion grød

Formiddag: hvis der er en rest fra morgenmad får hun den med en most banan, ellers en portion grød med frugtmos. (Hun spiser ...

Annonce

... næsten hele bananen)

Frokost: grøntsagsmos med mme og olie, 1/2 rugbrød med leverpostej, ostehaps, peberfrugt, ærter, majs, Agurk, kylling eller frikadelle pålæg eller torskerogn eller makrel. + avocado (her kan hun også godt spise næsten en halv)

Middag: amning

Eftermiddag: grød med frugtmos

Aftensmad: grøntsagsmos med mme og olie + vores mad + noget lignende fra frokost.

Nogle gange får hun en lille klat grød til aften, og ellers bare amning til at sove på.

Hun vejer i øvrigt 9,9 kg (3,275 ved fødsel) og hun er ca. 72 lang.

Næste spørgsmål går så på, at når hun fylder 8 måneder her om lidt, så anbefaler du jo 3 amninger. Jeg skal derfor skære natamningen væk, hvilket jeg godt kunne bruge nogle råd til hvordan jeg gør det bedst?

Jeg har kun oplevet få gange at hun har sovet mere end 5 timer uden at be om mad, hvilket jeg faktisk ikke forstår eftersom jeg synes hun spiser virkelig godt i løbet af hele dagen, men det er måske stadig normalt i hendes alder?

Med venlig hilsen
N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.