Ammer stort set kun aften og nat

21. april 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ammer stort set kun aften og nat

Hej Helen

Tak for din tidligere hjælp ang. mine ammeproblemer. Jeg har kæmpet og kæmpet og det er lykkedes mig at forsætte amningen af min søn, der nu er 6.5 mdr.

I takt med at han får mere mad er han dog ikke særligt interesseret i at blive ammet om dagen mere. Jeg tilbyder ham på de samme tidspunkter som altid, lige efter lur, men som regel vil han ikke spise, eller spiser kun lige akkurat, til han ikke er sulten mere.

Han er en meget opmærksom, nysgerrig og livlig dreng, så min fornemmelse er, at han ikke gider bruge tid på at ligge ved brystet, når han ikke er rigtigt sulten. Jeg kan godt få ham til at tage fat, hvis jeg hopper rundt og synger med ham i armene, men han har bare brystet i munden og kigger interesseret rundt - han sutter ikke, så det er vist bare fordi, han synes, det er hyggeligt :)

Jeg ved godt, at han fortsat har et stort mælkebehov, men jeg ammer ham til gengæld rigtig meget mellem 20-05, så jeg er i tvivl, om det kan være nok? Og vil jeg fortsat have nok mælk til ham og natten, hvis jeg ikke ammer om dagen længere?

En typisk dag ser sådan ud:

05.30: vågner, vil ikke ammes, vil ikke sove videre.
06.30: grød
06.30-07: puttes til lur
08.00: vågner, ammes evt kort.
09.30: frugt
10.00: puttes ...

Annonce

... til lur
11.30: vågner, ammes
12.30: frokot, mos og lidt frugt
15.00: puttes til lur
16.00: vågner, vil ikke ammes
18.00: aftensmad
19.00-19.30: puttes, ammes
20.30: ammes
22.00: ammes
01.00: ammes
04.00: ammes

Hvad tænker du om det? Han er en lille dreng (har kun lige akkurat fordoblet sin vægt på seks mdr), der aldrig har virket synderligt sulten, så vi energiberiger hans mad med både MME og rigeligt fedtstof. Vi tænker desuden snart at indføre et ekstra måltid inden anden lur, men vi har ikke gjort det af frygt for, han så vil afvise brystet endnu mere.

Det er lidt hårdt at amme så meget om natten, men da det jo drejer sig om ret kort tid, før hans mælkebehov ikke er så stort længere, føler jeg godt, jeg kan være i det. Hvornår vil du mene, det er ok, jeg forsøger at begrænse til fx 2 amninger i døgnet?

Hvis du ikke mener, han får mælk nok, hvad vil du så foreslå, jeg gør? Jeg overvejer en elektrisk pumpe og så give ham udmalket mælk i kop. Sutteflaske er ikke en mulighed. Det har altid skabt problemer med amningen, fordi han bliver utålmodig ved brystet efterfølgende, og han kan ikke finde ud af en Medela Calm, som efterligner brystet.

Håber du kan hjælpe mig med at få lidt ro i maven :)

Venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.