Ammestop og suttebehov

16. december 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Ammestop og suttebehov

Hej Helen

Så er Emil 8½ måneder - tiden flyver afsted og han er blevet en stor dreng som næsten spiser det samme som os.

Emil får nu kun bryst kl. 19.30, 22.30 og igen kl. ca. 4.00. Han får ikke flaske - dvs. hans mælkebehov skal dækkes af mig og hans almindelige mad. Jeg har brug for en plan for videre ammenedtrapning - og for hvad hans mælkebehov er. Så mine spørgsmål er:

1. Hvor meget bør jeg amme, når han er:
8 mdr (nu), 9 mdr, 10 mdr, 11. mdr, 1 år (går ud fra jeg her kan stoppe helt??)

2. Når jeg skal fjerne en amning mere - hvilken vil det så være bedst at fjerne næste gang? Jeg tænker ift. at han skal lære at sove gennem uden mad.

Min egen SP siger at han ikke behøver mad om natten mere, så jeg er i tvivl om, om det er nogle dummer ammetidspunkter jeg har valgt at fortsætte med. Passer bare bedst ift. at få ham til at spise nok af det rigtige mad.

Derudover tænker jeg lidt på hans suttebehov. Emil bruger ikke sut - gider det ikke. Han kan godt og tager den en ...

Annonce

... sjælden gang, men oftest tygger han bare lidt på den og spytter den ud. Han sutter ikke som sådan på sin tommeltot, men bider meget i sine hænder - eller sutter på sin tunge og læber. Når han sover ligger han også og lave suttebevægelser med munden.

Jeg er i tvivl om, om det kan skyldes at han ikke får sit suttebehov dækket eller om det nærmere er pga tænder. Dem har han ingen af og jeg kan ikke se de er på vej. Hvis det er suttebehov, hvad jeg kan så gøre for at han ikke begynder at bruge sine fingre - dem kan jeg jo ikke tage fra ham senere. Sutten har jeg opgivet.

Et sidste bi-spørgsmål. Emil gider ikke spise tykmælk - heller ikke selvom jeg søder det med frugtmos. Så nu vil jeg forsøge med en form for drys, så det bliver lidt grovere. Min tanke er noget revet rugbrød - men må han få f.eks. bittesmå stykker tørrede abrikos eller dadler? Eller hvad kunne man putte i sådan en blanding?

Håber du endnu engang kan komme med lidt inspiration til vores lille hjem.

God jul,

Rikke (& Emil)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder