Brev:
Ammestop og suttebehov
16. december 2008
Alder:
8 mdr.
Ammestop og suttebehov
Hej Helen
Så er Emil 8½ måneder - tiden flyver afsted og han er blevet en stor dreng som næsten spiser det samme som os.
Emil får nu kun bryst kl. 19.30, 22.30 og igen kl. ca. 4.00. Han får ikke flaske - dvs. hans mælkebehov skal dækkes af mig og hans almindelige mad. Jeg har brug for en plan for videre ammenedtrapning - og for hvad hans mælkebehov er. Så mine spørgsmål er:
1. Hvor meget bør jeg amme, når han er:
8 mdr (nu), 9 mdr, 10 mdr, 11. mdr, 1 år (går ud fra jeg her kan stoppe helt??)
2. Når jeg skal fjerne en amning mere - hvilken vil det så være bedst at fjerne næste gang? Jeg tænker ift. at han skal lære at sove gennem uden mad.
Min egen SP siger at han ikke behøver mad om natten mere, så jeg er i tvivl om, om det er nogle dummer ammetidspunkter jeg har valgt at fortsætte med. Passer bare bedst ift. at få ham til at spise nok af det rigtige mad.
Derudover tænker jeg lidt på hans suttebehov. Emil bruger ikke sut - gider det ikke. Han kan godt og tager den en sjælden gang, men oftest tygger han bare lidt på den og spytter den ud. Han sutter ikke som sådan på sin tommeltot, men bider meget i sine hænder - eller sutter på sin tunge og læber. Når han sover ligger han også og lave suttebevægelser med munden.
Jeg er i tvivl om, om det kan skyldes at han ikke får sit suttebehov dækket eller om det nærmere er pga tænder. Dem har han ingen af og jeg kan ikke se de er på vej. Hvis det er suttebehov, hvad jeg kan så gøre for at han ikke begynder at bruge sine fingre - dem kan jeg jo ikke tage fra ham senere. Sutten har jeg opgivet.
Et sidste bi-spørgsmål. Emil gider ikke spise tykmælk - heller ikke selvom jeg søder det med frugtmos. Så nu vil jeg forsøge med en form for drys, så det bliver lidt grovere. Min tanke er noget revet rugbrød - men må han få f.eks. bittesmå stykker tørrede abrikos eller dadler? Eller hvad kunne man putte i sådan en blanding?
Håber du endnu engang kan komme med lidt inspiration til vores lille hjem.
God jul,
Rikke (& Emil)