Kræsen pige på 5 år

18. marts 2019

Alder:
5 år

Kræsen pige på 5 år

Kære Helen.

Tak for dit gode svar ang. vores datter (C., som lige er fyldt 5 år) og det, at sige godmorgen/hej/farvel. Dine råd har hjulpet os rigtig meget på rette vej.

Jeg glæder mig til at høre dine tanker omkring følgende:

C. er ekstrem kræsen. Hun spiser stort set kun brød! Af grønt kan vi kun få hende til at spise jordbær, agurker og en sjælden gang et par bidder af et æble. Er vi heldige, spiser hun lidt pasta (kun dem, der er formet som dyr og desværre kun hvid pasta) og røde pølser.

Havregryn kan også en sjælden gang ryge ned. Ellers kun usunde madvarer som de små sukkerfyldte frugtyoughurt, ostehaps og kiks. Og selvfølgelig slik, is og kager, dog er hun også temmelig kræsen her, og spiser fx kun vingummier. Vi begrænser selvfølgelig de usunde madvarer og slik er kun om fredagen.

Hendes morgenmad består oftest af et stykke grovtoast med skrabet nutella og et glas mælk.

Hendes madpakke er temmelig kedelig og begrænser sig til fire halve stykker rugbrød med enten spegepølse, leverpostej, æg eller pålægschokolade. Dertil lidt frugt som agurk/jordbær. Alt andet kommer urørt hjem igen. Ikke engang figenstænger/rosiner vil hun spise.

Til frugt får hun æble, jordbær, en lille yoghurt og som regel lidt brød med.

C. er næsten altid sulten, når hun kommer hjem fra børnehaven og her får hun oftest resten af hendes madpakke/frugt fra børnehaven.
Det bevirker så, at hun næsten aldrig er sulten, når vi andre spiser aftensmad, men jeg er lidt af den holdning, at hun skal have mad, når hun er sulten. Mener, jeg har læst noget tekst fra dig, hvor du netop beskriver, at børn i hendes alder ikke kan "gemme" deres sult til aftensmadstid, og det derfor er vigtigt, at de får mad, når de er sultne?

Vi har dog prøvet at spise rigtig tidligt for at se, om det kunne lokke hende med til aftensmaden, men hun nægter fortsat at spise almindeligt aftensmad.

Vi synes, vi har prøvet rigtig meget. Vi har prøvet at inddrage hende i madlavningen, hvilket hun egentlig er glad for, men det ændrer ikke hendes lyst til at spise vores mad.
Vi har prøvet at gøre det spændende, ved fx at skære grønsagerne ud i spiraler, lave dem til ansigter osv.
Vi har også forsøgt at have al maden i små skåle, så man selv skulle øse op.
Vi har forsøgt med rigtig meget forskelligt mad, og prøvet at gøre det så børnevenligt som muligt (mild i smagen, flotte ...

Annonce

... farver osv.)

C. nægter oftest også at sidde til bords med os. Hun vil sidde i vores sofa (hvilket vi også har givet hende lov til, da hun ellers slet ikke får spist noget). Jeg savner dog, at kunne give hende det familienærvær, det er at sidde samlet og spise sammen. Men det er svært, nu hvor hun indtil videre har fået lov til at sidde i sofaen.

Dog har jeg nogle gange haft succes med, at vi har skulle forkæle far, og lave mad og dække flot op til ham. Så deltager hun med stor lyst og sidder med til bords (dog uden at spise noget, men for at hælde op til far). Hun er meget omsorgsfuld og elsker, når vi sammen gør noget ekstra for hinanden.

Vi har også leget restaurant nogle gange, hvilket også får hende til at deltage, men igen uden selv at spise ved bordet (når restauranten er lukket, som hun siger, sætter hun sig i sofaen og spiser).

Når der er dage, hvor der er fælles spisning i børnehaven, fx laver de ofte bålmad og spiser dette i stedet for madpakke, er det en rigtig svær dag for C., for hun nægter at spise maden. Ofte fornemmer jeg, at pædagogerne presser meget på, for at få hende til at smage, men hun nægter oftest total og må ikke få hendes madpakke (før alle har spist færdigt). Hvis C. ved, at der er fælles spisning i børnehaven, er hun rigtig ked af det om morgenen og vil absolut helst blive hjemme, og hun elsker ellers at komme i børnehave. Hun får selvfølgelig ikke lov til at blive hjemme, og vi prøver at snakke meget med hende om, at det er godt at prøve at smage maden, for ofte bliver man glædeligt overrasket og kan godt lide maden osv.

Jeg er bekymret for, om den meget begrænsede variation af mad er nok til at dække hendes behov? (Hun får børnevitaminpille hver dag). Hun er en robust bygget pige, ligger i normal vægt i forhold til alder/højde, dog i den høje ende af normal-feltet, så jeg er ikke bekymret for, om hun får nok, men mere om hun på sigt bliver for rund, når hun ikke spiser mere grønt/varieret mad?

Har du nogle gode idéer til, hvordan vi kan få hende til at spise mere varieret/sund mad?
Flere i vores omgangskreds anbefaler mig, at hun ikke bliver tilbudt andet end det, vi spiser, og så skal hun nok spise, når hun bliver sulten nok, men det er virkelig ikke en metode, jeg bryder mig om, men måske er jeg for ”god om hjertet” og netop derfor, at hun nu er blevet et meget kræsent barn?

Hilsen C.´s mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor