Svar: Gylper rigtig meget
11. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Kristine
Det er naturligt at børn gylper, det sker ofte i forbindelse med at barnet triller lidt omkring, ligger på maven og bruger sig selv motorisk. Der kommer ofte også gylp op sammen med en bøvs og det er også sådan at børn som får flaske ofte gylper en lille smule mere end børn der bliver ammet.
Man skal altid vurdere, hvorvidt barnet gylper for meget og er noget man skal gøre noget ved. Det vurderer man ved at se på hvordan barnet i øvrigt trives. Hvis barnet gylper så meget at det går ud over barnets vægt, at barnet ikke tager nok på eller måske ligefrem taber sig, så vil man gå ind og udrede barnet for at finde ud af hvad årsagen er. Hvis barnet trives, er glad og tilfreds, tager fint på og udvikler sig som det skal så ser man tiden an og så vil gylpen, som du skriver normalt blive mindre i takt med at barnet begynder at få mere og mere fast føde.
Når børn gylper meget taler man om refluks. Refluks er egentlig bare betegnelsen for at noget maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det vi som voksne kender som "sure opstød", hvilket er meget almindeligt.
Børn kan i forbindelse med forskellige sygdomme have refluks. Det kan f.eks. være børn med bugvægsdefekter og neurologiske lidelser, børn der fødes med mavemunds-forsnævring. Udredningen af refluks og behandlingen foregår altid i tæt samarbejde med en børneafdeling.
Til børn der får flaske kan det anbefales at købe Enfamil A.R. der er en speciel erstatning lavet til børn med refluks. Den har for det første dokumenteret effekt og derudover er det en fordel at den er tynd i flasken og først bliver tyk i maven. Jeg kan ikke ud af dit brev se om din datter bliver ammet eller får flaske, men hvis hun får flaske, så kunne denne erstatning være en idé. Bliver hun ammet, så er der ikke så meget at gøre...
Det vil være rigtig fint hvis du, nu hvor din datter er 6 måneder gammel begynder at tilbyde skemad 3 gange dagligt. Lav grød af de lidt grovere grødtyper - havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Det kan ligge lidt tungere i maven og det vil være godt for hende. Tilbyd derudover grøntsagsmos af forskellig slags og se om hun så ikke stille og roligt begynder at kunne holde mere og mere rigtig mad i sig.
I takt med at hun bliver ældre og kan øges i indtag af grød og mos, vil du forhåbentlig opleve en bedring af gylpen generelt. Giv altid vand sammen med skemaden og så må du vurdere, hvorvidt du skal følge efter med mælk eller om I er ved at være der nu, hvor skemaden kan begynde at udgøre en større del mod at hun så bedre holder det i sig. Mælkebehovet skal så naturligvis sikres på andre tidspunkter.
Prøv når du ammer eller giver flaske at lade hende sidde lidt op, så hun lettere holder mælken i sig. Lad hende også sidde i høj stol, når hun skal have sin skemad og vent lidt med at lægge hende ned bagefter, så maden lige får tid til at bevæge sig lidt videre i systemet. Hvis hun har tendens til at gylpe når hun sover, så kan du også lægge en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hun kommer lidt højere op at ligge med hovedet. Det kan også gøre at hun bedre holder mad og mælk i sig.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning/flaske og sover videre
Morgen: Havregrød evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Øllebrød eller grøntsagsmos og begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, vand af kop.
Puttes til middagslur evt. med amning/flaske
Eftermiddag: Amning/flaske
powrnapper eller springer evt. denne over
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Puttes til natten med amning eller flaske
Sen aften: Amning eller flaske
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske