Svar: Natflaske, undgå kræsenhed og mad i stykker

28. maj 2008

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Helle

Tak for dit brev, det lyder som om at det umiddelbart går rigtig fint med Amaya og at der virkelig sker meget hos jer. Dejligt.

Med hensyn til stop med natflaske, så synes jeg at du skal vente til hun er så tæt på 12 måneders alderen som muligt, så hun får sine 400 ml mme dagligt indtil da. Du er jo ikke helt sikker på, hvor store portioner grød hun spiser, så selvom du energiberiger ved at bruge ekstra mme i grøden, så er der ingen garanti for at hun indtager det. Samtidig er det jo begrænset hvor meget almindelig mælk Amaya indtager.

Hvorvidt du skal stoppe med alle flasker på en gang eller fjerne en af gangen afhænger helt af hvordan hun har det bedst. Nogle børn kan bedst forholde sig til at det er slut, du slår ud med hånden og signalerer "slut" fuldstændig, som når bogen klappes sammen eller mælkekartonen er tom og så tilbyder du noget andet i stedet. Andre børn har det fint med at få fjernet en flaske af gangen. Der er ingen fast regel her.

Du kan godt forsøge din tanke med at skubbe måltidet til kl. 3-4 og give en tidligere morgengrød, hvis du fornemmer at det er bedst. Jeg synes også det er lang tid at være uden væske i tidsrummet 19 til 05, men spørgsmålet er om, når den tid kommer, hvor hun slet ikke skal have mælk, at du i stedet tilbyder hende vand, hvis hun vågner og er tørstig og så starter dagen med grød som din tanke er. Altså så nat/morgenflasken med mælk helt forsvinder.

Du må gerne tilbyde hende vand af sutteflaske til at begynde med og så stille og roligt gå over til vand af kop. Det kan hjælpe med til at holde væskeindtaget oppe selvom flaskerne med mælk forsvinder. Det er sandsynligvis begrænset hvor store mængder vand hun drikker af kop, så flaske er fin en overgang. Men stille og roligt skal hun naturligvis helt væk fra flasken og have en tår vand af en kop, hvis hun vågner.

Hvorvidt far skal tage over, afhænger helt af hvordan hun har det. Det er nogle gange det bedste og andre gange gør det barnet helt ulykkeligt ...

Jeg har endnu ikke set Hipp good night milk i Danmark og jeg tør derfor ikke sige om det ernæringsmæssigt er ligesom vælling. Jeg kan på Hipps britiske hjemmeside se at det anbefales at man kun giver det en gang i døgnet, hvor vælling i DK jo normalt ...

Annonce

... godt kan gives et par gange ... Umiddelbart vil jeg dog tro at den er fuldt ud ligeså god som vælling.

Med hensyn til mad i stykker, så synes jeg du skal give Amaya den størrelse mad, som passer til hende og som hun vil tygge. Det er fint at hun nu er blevet bedre til det og hun skal stadig have små stykker, som hun kan kapere. Det er rigtig fint at du prioriterer at hun får stykker i en størrelse som gør at hun spiser lidt mere. Du kan dog sagtens variere lidt så hun også øver sig, det vil sige en gang imellem give med gaffel, give hende en kartoffel i hånden osv. og andre gange give hende mad med ske, fingrene og i små stykker eller evt. moset.

Med hensyn til Amayas selektive madvaner, så synes jeg planen for dagen ser rigtig fin ud og det ser ud som om at hun umiddelbart spiser fint varieret. Det gør som du siger ikke noget at hun ikke altid spiser store mængder, det er bedre med lidt og tit. Jeg synes du tackler det rigtig godt, når hun en gang imellem afviser det du tilbyder. Hun skal naturligvis ikke lære at hun bare kan sige nej og så disker mor op med en special ret, men modsat er det også vigtigt at hun får noget mad og jeg synes det lyder som om at du er god til at finde balancen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hun forstår endnu ikke konsekvensen af "hvis du ikke spiser, så må du undvære" og derfor er du nødt til at nøde hende lidt. Hendes lyst til at spise mere, når du kommer med noget andet, noget nyt og mere interessant er helt normal. Det kender vi jo også fra os selv, selvom vi føler os mætte efter at have spist en ret, når så desserten eller noget andet dukker op, så kan vi alligevel godt spise lidt mere ...

Med hensyn til rytme, så tænker jeg at det vil være godt, hvis I forsøger at have nogenlunde samme rytme alle dage. Vores rytme styres jo af vores indre ur og det kan være meget svært for et barn at skulle lave om på dette to dage om ugen. Det giver et pylret og overtræt barn, der har svært ved at finde ro.

Jeg synes derfor det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne forsøge at have en hverdag og en rytme, som i tidspunkter passer nogenlunde til det der er i vuggestuen. Det vil gøre det lidt nemmere for Amaya at følge sit indre ur ...

Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.