Svar: Barn med refluks
13. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Min umiddelbare tanke er - hvor meget har du forsøgt med flaske? Jeg tænker nemlig at det ville være rigtig godt, hvis du kunne få din dreng til at tage imod en flaske. For det første fordi det vil give dig vished for præcist hvor meget han drikker, for det andet fordi modermælkserstatning ligger betydeligt tungere i maven og han måske derfor kan holde det i sig bedre, for det tredie fordi det generelt godt kan hjælpe ham med at få en anden ro i maven, for det fjerde er med til at stille det suttebehov han også har, for det femte kunne give jer en roligere nattesøvn, for det sjette vil hjælpe jer så han også kan blive passet osv. osv.
Den eneste ulempe er det du skriver med at du selv har laktoseintolerans - men du skriver også at din dreng får yoghurt naturel og det tager han tilsyneladende imod uden større problemer, så der brude ikke være noget her.
Jeg mener altså seriøst at I skal arbejde med at få en flaske i ham. Det kunne være en god idé at forsøge med lidt udmalket modermælk i første omgang, så han kender smagen. Du kan også prøve med lidt vælling eller lignende for at se om det kunne være noget han bedre kan lide. Du må prøve med forskellige størrelse huller i flaskesutten, så det flyder lidt lettere for ham. I må også prøve at lade far give det, da han ikke forbindes med amning osv.
En plan for dagen svarende til hans alder kunne se således ud:
Morgen 7-8: Bryst
Formiddag 9: Grød evt. med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30
Frokost 11.30-12.00: Grøntsagsmos med kød/fisk, evt. lidt brødskorper at sidde med, bide i. Vand af kop
Evt. ammes og puttes til middagslur 12.30-13
Eftermiddag 15.30-16: Amning eller lidt grød, eller neutral yoghurt (husk meget lidt komælk med den alder han har)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, vand af kop
Puttes til natten med amning 19.30-20
Sen aften 23: Flaske med mme eller vælling
Jeg vælger flasken sen aften fordi jeg for det første tænker at jeres lille dreng ikke helt på samme måde vil registrere og protestere her og fordi jeg tror det er vigtigt at han får noget at drikke, som giver mæthed og ro i maven til natten.
Jeg er ret sikker på at det vil hjælpe både på luften i maven, på fordøjelsen (væskeindtaget), på uroen om natten, på refluks osv. hvis du kan få din dreng til at tage imod den sutteflaske og selvom du skriver at han ikke vil dette, så er mit råd til dig idag derfor virkelig at arbejde på at få ham til det.
Håber det lykkes, rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske