Svar: Barn med refluks

13. april 2007

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Rikke

Min umiddelbare tanke er - hvor meget har du forsøgt med flaske? Jeg tænker nemlig at det ville være rigtig godt, hvis du kunne få din dreng til at tage imod en flaske. For det første fordi det vil give dig vished for præcist hvor meget han drikker, for det andet fordi modermælkserstatning ligger betydeligt tungere i maven og han måske derfor kan holde det i sig bedre, for det tredie fordi det generelt godt kan hjælpe ham med at få en anden ro i maven, for det fjerde er med til at stille det suttebehov han også har, for det femte kunne give jer en roligere nattesøvn, for det sjette vil hjælpe jer så han også kan blive passet osv. osv.

Den eneste ulempe er det du skriver med at du selv har laktoseintolerans - men du skriver også at din dreng får yoghurt naturel og det tager han tilsyneladende imod uden større problemer, så der brude ikke være noget her.

Jeg mener altså seriøst at I skal arbejde med at få en flaske i ham. Det kunne være en god idé at forsøge med lidt udmalket modermælk i første omgang, så han kender smagen. Du kan også prøve med lidt vælling eller lignende for at se om det kunne være noget han bedre kan lide. Du må prøve med forskellige størrelse huller i flaskesutten, så det flyder lidt lettere for ham. I må også prøve at lade ...

Annonce

... far give det, da han ikke forbindes med amning osv.

En plan for dagen svarende til hans alder kunne se således ud:
Morgen 7-8: Bryst
Formiddag 9: Grød evt. med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30
Frokost 11.30-12.00: Grøntsagsmos med kød/fisk, evt. lidt brødskorper at sidde med, bide i. Vand af kop
Evt. ammes og puttes til middagslur 12.30-13
Eftermiddag 15.30-16: Amning eller lidt grød, eller neutral yoghurt (husk meget lidt komælk med den alder han har)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, vand af kop
Puttes til natten med amning 19.30-20
Sen aften 23: Flaske med mme eller vælling

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg vælger flasken sen aften fordi jeg for det første tænker at jeres lille dreng ikke helt på samme måde vil registrere og protestere her og fordi jeg tror det er vigtigt at han får noget at drikke, som giver mæthed og ro i maven til natten.

Jeg er ret sikker på at det vil hjælpe både på luften i maven, på fordøjelsen (væskeindtaget), på uroen om natten, på refluks osv. hvis du kan få din dreng til at tage imod den sutteflaske og selvom du skriver at han ikke vil dette, så er mit råd til dig idag derfor virkelig at arbejde på at få ham til det.

Håber det lykkes, rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger