Svar: Tidlig overgangsfase til skemad
24. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Umiddelbart tænker jeg at det vil være godt at du fortsætter med at tilbyde både grød og grøntsagsmos. Da du derved sikrer din datter den størst mulige variation, både hvad angår smag men også fødevarer og de forskellige næringsstoffer mv.
Grød bør dog principielt ikke udgøre mere end max 2 af dagens måltider, så bør resten være grøntsagsmos. Derfor tænker jeg at du, når nu du begynder på et tredie måltid, kan give grød en gang dagligt og grøntsagsmos 2 gange dagligt.
Når din datter begynder at kunne spise større mængder af gangen, f.eks. spiser 1-1½ dl og det går rigtig fint, så kan du tilbyde hende skemad 3 gange dagligt. Det er bedre at hun spiser 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl.2 gange dagligt, da det er med til at holde maven igang og samtidig også giver plads til at du kan følge efter med mælk. Det er vigtigt at hendes mælkeindtag fortsat er forholdsvis stort, når hun ikke er ældre og skemaden bør ikke for hurtigt erstatte en amning.
Med hensyn til smag, så er børn meget forskellige. Nogle børn er som din datter gladere for grøntsagsmos, andre for den lidt sødere grød. Det vigtigste er at de spiser og har lyst og interesse for det. Måske kan din datter godt lidt at maden smager af noget og måske netop derfor mere grøntsager end grød. Da hun nu er 6 måneder gammel må du jo gerne forsøge med de lidt grovere og mere smagfulde grødtyper som havregrød og flerkornsgrød, måske det er mere interessant for hende.
Du kan også så småt begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen, men stille og roligt, da hun ikke har været i gang så længe.
Med hensyn til at vågne om natten, så tror jeg det hænger sammen med at hendes tarme arbejder på at nedbryde maden. De fleste forældre tror, at hvis man bare fylder barnet godt op om aftenen, så sover de rigtig godt om natten, men det er ofte helt forkert. Naturligvis skal børn ikke sendes sultne i seng, men madindtaget bør ske dagen igennem, da det giver tarmene mulighed for at arbejde på en anden måde med maden. At blive fyldt med mad inden sengetid, kan derfor godt give en urolig søvn.
Måske vil det hjælpe hvis du enten skruede lidt ned for mosen om aftenen eller hvis du byttede om på grød og mos i nogle dage i løbet af dagen, for at se om det ville gøre en forskel. Det vil være godt at bibeholde amningen til natten kl. 20 og kl.23, men amningen kl. 04.30 behøver hun ikke umiddelbart med den alder hun har, måske kan du få hende til at sove videre med en sut eller ved at hjælpe hende med at skifte stilling og kærtegne hende lidt.
Håber mine overvejelser hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske