Brev:
Søvnløs mor - 5 mdr.
27. december 2006
Alder:
5 mdr.
Søvnløs mor - 5 mdr.
Hej Helen
Så skriver jeg til dig igen ang. min søns sovevaner (sammenhængende nattesøvn)…
Han er nu 5mdr og 9kg (fødselsvægt 3600g). Stortrives, pludrer, hviner, støtter fint på benene, rejser sig selv til stående blot han får et par fingre at holde i, griber ud efter alting og flytter legetøjet fra hånd til hånd. Han havde vild kolik de første mdr. Han har fået skemad den sidste måned, siden han var 4 mdr.
Vores dag ser således ud – jeg forsøger at holde et rimeligt fast mønster:
Han vågner ca. 6.30 i vores seng hvor han er blevet ammet en gang ved hvert bryst siden kl. 5 ca. Efter 1,5-2timer får han 1dl risgrød med frugt efterfulgt af amning ved det ene bryst. Ofte tager han ikke særligt meget, men vil dog gerne ha’ brystet. Herefter puttes han til en lille powernap i sin tremmeseng i sit eget værelse (der har han sovet 3mdr nu).
Det er lykkedes 3 gange i hans liv, at han selv er faldet i søvn i sin seng med putteklud, musik og talrige omgange putning af dynen om ham. Alle de øvrige gange må han op i armene på mig og vugges til lige før han sover, hvorefter det er meget nemt at ligge ham ned i sengen. Efter et kvarter begynder han at vride sig og sige utilfredse lyde, men med lukkede øjne. Hvis ikke jeg tager ham op bliver det bare mere og mere og til sidst vågner han, græder og har åbne øjne. Når jeg så står der med ham i armene igen…så er han stort set umulig at lægge fra sig. Når jeg alligevel gør det vågner han, åbner øjnene og smiler til mig.
Enkelte dage sover han 25-30min for derefter at åbne øjnene, smile og være glad. Efter powernappen er han vågen ca. 2 timer inden næste lur. Her får han bryst 1 eller 2 gange alt efter hvad han melder sig til, og der er som regel næsten 2 timer imellem. Han vil dog kun spise et bryst hver gang…jeg har jo forsøgt at give ham meget mad om dagen, så der kunne skrues lidt ned om natten….men han vil bare ikke ha’ brystet mere end som nævnt.
Middagsluren foregår i barnevogn med mig som chauffør. Nogle gange sidder han i bæresele først (evt. til han sover). Denne lur varer i hvert fald 30min men nogle gange mere, helt op til 2 timer. De sidste par uger er den især begyndt at være længere. Det er ikke til at sige hvad der gør forskellen…for der er virkelig ingen forskel på hvad der er foregået forinden og under turen. Nogle gange går jeg langt andre gange mindre og står derfor i stedet nede i haven (vi bor i lejlighed). Når han vågner i barnevognen er han glad og smiler.
Herefter er han igen vågen i ca. 2 timer. Han starter med at få 1dl grøntsagsmos, som han sluger lige så veltilfreds som alt det andet skemad i øvrigt – det er lige før man skal passe på han ikke også spiser skeen! Efter grøntsagsmosen vil han som regel ikke ha’ bryst, men han får altid tilbuddet. Han vil gerne ha’ lidt vand af væltekop (eller mme for den sags skyld). Inden han skal sove igen får han lidt mere bryst, men stadigvæk kun det ene; mere vil han ikke ha’.
Eftermiddagsluren er i barnevognen på altanen. Som regel går vi lidt med ham i bæreselen først…så han er lidt døsig og derfor nemmere at ligge. Her sover han min. 1 time, men nogle gange helt op til 3 timer…hvor jeg så vækker ham. Jeg har læst i ’sov igennem uden gråd’ at man ikke skal lade dem sove mere end maks. 3timer om dagen, da det eller kan gå ud over nattesøvnen.
Efter denne lur vågner han igen og er glad og tilfreds. Han får igen et bryst, og er vågen 2timer nogle gange op til 3 timer før han bliver lagt til natten (altså 19-19.30 ca.). Vi arbejder på at få lavet et ordentligt godnatritual, lige nu er det noget med godnat-ble, 1dl rismelsvælling (med ske), og så amning ved begge bryster i dobbeltsengen med slukket lys til han sover. Ofte slipper han dog og ligger og kigger lidt inden han putter sig ind til mig og falder i søvn. Så jeg synes jo ikke lige at han er afhængig af mit bryst for at falde i søvn!?
Men det er en god måde at få ham droslet ned på, og ja, jeg synes også det er super hyggeligt at ligge der med sin varme baby. Efter 30-45min (amning den halve tid), bærer jeg ham sovende ind i hans egen seng ofte uden problemer. Herefter sover han ofte 3 timer uden vores hjælp.
Ved 23-tiden begynder han at sige utilfredse lyde, vrider sig men har lukkede øjne. Hvis ikke jeg gør noget vågner han op og græder. Enkelte gange har det lykkedes mig at gi’ ham sutten (eller fjerne den?!), hvorefter han selv finder ro igen. Men som regel skal han op i armene og vugges, nogle gange kan han lægges igen efter 2min andre gange først i 10. forsøg efter 1 time…og nogle gange bliver han ammet ved det ene bryst. Her falder han i søvn og er som regel til at lægge i seng igen (ikke altid!).
Nå, så sover han en time eller 2 til ved en 1-tiden, hvor han igen vrider sig (i søvne?), lyder meget utilfreds osv. Jeg ammer ham ved det ene bryst, han falder i søvn på ammepuden, jeg lægger ham igen. Han sover igen 1 eller 2 timer, hvorefter han ’vågner’ på samme måde, men først ved 3-4-tiden bliver han ammet igen. Efter denne amning sover han 1 time ca. til ved en 5-tiden, hvor jeg så tager ham ind i sengen ved siden af mig og får bryst…
Det var så 24timer i mit søvnløse liv! Jeg har selv meget svært ved at falde i søvn. Vi går i seng ved 20-21-tiden og står op der ved 6-7tiden – alligevel lykkes det mig som regel ikke at få mere end 6timer. Hvis jeg sover om dagen kan jeg slet ikke falde i søvn om natten. Og de gange min mand tager sig af ham om natten, så ligger jeg alligevel vågen.
Jeg ønsker mig helt vildt at min dreng skal sove mere sammenhængende, jeg tænker faktisk ikke på andet, jeg er blevet helt besat af søvn. Følgelig er jeg meget ked af det om natten, når jeg er vågen. Får 2-3mdr siden kunne han godt sove op mod 5 timer en gang i løbet af natten – som regel i det første hug fra kl. 18 af.
Jeg har læst mange bøger om søvn, og synes vi gør alt hvad vi kan men intet virker på den sammenhængende søvn. Han er dog blevet MEGET bedre og hurtigere til at falde hen, og uden så meget brok. For bare 1md siden blev han svøbt med armene ned lags siden…han kunne/ville ikke sove anderledes, men det er vi nu heldigvis fri for…det har dog ikke forværret hans ’tilstand’, mener vi.
Åh, jeg er så frustreret, og uendelig træt af at høre på min egen sundhedsplejerske bare siger at det nok skal gå over med tiden. Jeg føler jo at der må være et eller andet jeg gør eller ikke gør, siden vores lille dreng åbenbart ikke føler tryghed nok til at vedblive i søvnen?! Eller er der tale om en vanebetinget afbrudt søvn? Hvorfor er han så ked af det eller utilfreds om natten, og i en slags søvne?
Ofte græder han ikke med tårer, men siger blot meget utilfredse lyde, der dog bliver til gråd hvis ikke vi skrider ind. Om dagen græder han stort set aldrig! HJÆLP!!! Jeg ønsker mig brændende at kunne sove mere end 1,5 timer af gangen.
Søvnløse hilsner fra Signe