Svar: Søvn - 9 mdr
24. april 2019
Alder:
9 mdr.
Kære Zombie-mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af lille A og alle dine tanker :) Og velkommen til. Det er dejligt at høre, at du har haft stor glæde af mine svar til andre, og at du nu selv har fået lyst til at skrive, tak :)
Der er ingen tvivl om, at flere ting spiller ind hos jer. Det ene er jeres drengs alder og der sker, som du selv skriver, rigtig meget med ham udviklingsmæssigt i øjeblikket - både motorisk og mentalt. Han går lige nu igennem separationsfasen, og det betyder, at han naturligt vil være ekstra tryghedssøgende, have behov for ekstra fysisk kontakt, nærhed, brug for at se jer, når han skal sove - og ofte også kan være ekstra brystsøgende - men det er rigtig vigtigt, at du skærer amningerne gevaldigt ned og vænner ham til at sove uden bryst/mælk.
Jeres dreng har et søvnassociationsproblem, som handler om, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af din favn og dit bryst for at kunne sove. Han har brug for både bryst og favn for at kunne falde i søvn, og han har også brug for det, for at kunne sove sammenhængende om natten.
Søvnassociationer er de ting og ritualer vi har i forbindelse med, at vi går i seng. Voksne læser måske i en bog og små børn får bryst, flaske, sut, bliver vugget eller lignende - det er helt naturligt, at små børn har brug for mælk, når de skal sove. Men nogle gange så vil det, der er startet som en tryg og god søvnassociation ændre sig til at blive noget uhensigtsmæssigt.. og det lyder til at være tilfældet hos jer.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
Når søvnassociationer er gode, så er det fordi de lærer barnet at falde i søvn selv. Jeres dreng lærer at sove i sin seng, og han forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. Det gør det lettere for ham at komme videre i søvnen på egen hånd, når han vågner om natten, hvis han er faldet i søvn i sin seng og ikke i favn. Det er utrygt for ham, at falde i søvn i favn, derefter blive flyttet og opleve at ligge et andet sted....
Søvnassociationer er mindre gode, når de gør ham afhængig af jer. Og det betyder også, at hans behov for bryst og favn lige nu ikke skal erstattes af flaske eller mælk på anden vis. Det er derfor vigtigt, at I overvejer, hvilke søvnassociationer I giver jer dreng nu og fremadrettet. Det skal helst være noget som kan fungere for jer alle - også på sigt.
Det er vigtigt, at hans mælkeindtag sættes ned. Han bør ikke blive ammet mere end 3 gange i døgnet med den alder han har - hvis han ammes mere, vil det naturligt påvirke hans indtag af mad og indtag af forskellige næringstoffer. Samtidig vil det være nødvendigt, at han spiser mange små måltider dagen igennem og får tilstrækkeligt med mad, så han ikke behøver søge brystet om natten, ligesom han skal drikke vand af kop til alle måltider og også meget gerne som tørstslukker derimellem. Jeg vil anbefale, at de tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal ammes efter midnat.
Det er ofte en god idé med gradvise ændringer. Det betyder, at han i første omgang skal lære at sove uden bryst og favn i løbet af dagen. Når han puttes til sin middagslur, skal han ammes - men han skal puttes til sin lur, imens han er vågen - f.eks. puttes i sin barnevogn og trilles en tur, så han på den måde lærer at falde i søvn uden at have brystet i munden, og hvor han samtidig forbinder sin barnevogn med stedet, hvor han sover.
Gradvise ændringer betyder f.eks. også, at det nogle gange kan være nødvendigt at lære ham at sove uden brystet, før han lærer at sove uden favn. Det kan altså godt være en god idé, at du vælger at stoppe med at amme ham om natten, men stadig lægger dig med ham, så han får din nærhed, mærker at du er der osv. Han behøver ikke undvære mor, selvom han skal undvære brystet. Det kan også nogle gange være nødvendigt at far tager over om natten - og mor sover i et andet rum.. men det lyder som om, at det vil være svært at praktisere hos jer. Det kan dog være en overvejelse værd, om du og far skal bytte roller, så du tager dig af storebror, og far tager sig af lillebror i nogle nætter - gerne 3-4 nætter uden mor. Og det er her så vigtigt, at far ikke giver A flaske om natten. Han skal lære at indtage sit behov i løbet af dagen og aftenen, og han skal væk fra at få noget om natten...
Det kan godt være en idé, at far putter jeres lille dreng i dobbeltsengen, så de to sover sammen i nogle nætter og jeres dreng på den måde får masser af nærhed og tæt kontakt - og først derefter flyttes over i egen seng. Men naturligvis under forudsætning af, at A ikke triller på gulvet... Det kan også være en idé, at du eller far atter indfører "op-ned-metoden", som det lyder som om, at du har haft glæde af at bruge. Altså hvor du putter ham trygt og dejligt, og hvis han er ked af det, så tager du ham op, trøster, beroliger, betrygger og når der er ro på, så putter du ham fra dig igen - op ned, op ned, indtil han er rolig og tryg ved at ligge i sin seng og mærker dig, dine hænder, og kan lulles ind i søvnen der.
Du har naturligvis ret i, at jeres dreng ikke kan forstå, hvorfor han nogle gange må ammes og andre gange ikke må - han søger naturligt det, som han kender og er vant til - brystet. Men det er vigtigt, at du holder igen og så tilbyder ham alternativer. Du kan godt anerkende, at han kan være sulten eller tørstig, når han søger efter brystet, og her tilbyde ham lidt at spise og lidt vand at drikke. Du kan også anerkende, at han har brug for nærheden og den tætte kontakt og derfor give ham lidt ekstra kys, knus og kram - han behøver ikke brystet...:)
Det kan naturligt godt gøre ham frustreret og ked af det, når du pludselig fjerner det fra ham, som du har lært ham, og man kan også diskutere, om det er helt fair overfor ham, fordi han jo netop har lært at kunne få brystet rigtig meget.. det går ofte bedst, hvis man gradvist trapper ned i antallet af amninger, så både mor og barn kan følge med :) Men nogle gange så lykkes det bare ikke, og så kan det være nødvendigt at tage en lidt mere drastisk beslutning. Han får dog stadig brystet 3 gange dagligt og har også stadig sin mor og far og kan være helt tryg...
Det er også sådan, at vi nogle gange er nødt til at tage nogle beslutninger på vores børns vegne, - også selvom de vil noget andet - fordi vi ved, at det vil være bedst for dem... :) Det er okay :) Og så må I forsøge at være der for ham og rumme de store følelser som naturligt kommer frem, når han ikke længere tilbydes brystet :)
En dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning - mellemmåltidet erstatter amningen.
Frokost 11.30: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, og suppleres også stadig med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes - og puttes til middagslur - men falder ikke i søvn med brystet i munden og falder ikke i søvn i favn. Vigtigt at han når at følge med i, hvor han puttes.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand af kop, og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - og skal igen ikke falde i søvn med brystet i munden...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre uden bryst til næste morgen - enten sammen med far eller puttet i tremmesengen.
Når du ammer ham om aftenen, så kan du enten amme ham og putte ham over i tremmesengen før han sover helt. Eller du kan en overgang vælge at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, - men det er i givet fald vigtigt, at han når dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så han ikke falder i søvn med brystet i munden. Gradvist kan afstanden mellem jer gøres større...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker og kærlige skub til at komme lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske