Svar: Overgangskost - 6 mdr. vil ikke spise med ske
30. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Conny
Måske kan det hjælpe hvis du selv laver grøden og så laver den på Nan som din søn er vandt til at få, simpelthen for at smagen ikke er for forskellig.
Det kan også være en god idé at lave grøden lidt tynd, som en tynd suppe, så det hældes ind med skeen og han skal synke det lidt ligesom når han spiser af flaske. Når han så har vænnet sig til skeen, kan du gøre grøden lidt tykkere.
Endelig kan det være en god idé at forsøge med noget andet end hirsegrød, simpelthen fordi hirsegrød jo er lidt 'fnugget' i konsistensen og derfor meget anderledes end han er vandt til. Prøv f.eks. med risgrød.
Da din søn nu er 6 mdr. må han jo gerne få mere forskellig mad. Hvordan har han det med maden der ligger på din tallerken? Nogle gange synes børn at det er mere spændende at smage fra den voksnes tallerken. Sæt ham i den høje stol og lad ham være med ved bordet, når I andre spiser og se om ikke det kan vække hans interesse.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske