Svar: Gider ikke spise morgenmad
13. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det vil være rigtig godt at din datter får 4 flasker dagligt, når hun er 7 måneder gammel og de fire flasker vil ofte ligge hensigtsmæssigt placeret tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Derudover skal hun i løbet af dagen have skemad og mere og mere mad i hånden og også små mellemmåltider. Hun skal drikke vand af kop så hendes væskebehov også stilles den vej igennem.
Det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så hun stadig indtager mælk nok. Det er således bedre at du giver hende 1/2-3/4 dl grød og mos og hun så også drikker mælk, end at du giver hende 1-1½ dl skemad, som så fylder så meget, at hun afviser sin flaske.
Hvis hun ikke er meget for flasken i løbet af dagen, må du give hende mme af kop så hun stadig får lidt mælk den vej igennem. Det er også vigtigt at du giver hende mme i grød og mos, så hun via skemaden også sikres lidt ekstra. Derudover må du gerne begynde at give hende lidt ost, som også sikrer hende lidt ekstra kalk.
Det vil stadig være en rigtig god idé at du giver hende flaske aften, sen aften og tidlig morgen og hvis hun ikke vågner og melder sig, så kan det være nødvendigt at du stadig giver flasken, men lader hende spise den i søvne - netop for at sikre hendes behov for mælk (kalk og jern).
En dagsplan til et barn på 7 måneder, vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød lavet med mme og med lidt frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop. Du kan også vælge at bibeholde flaske her i stedet for at give hende grød, simpelthen for at sikre hendes behov for mælk / væske.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller gerne lidt kogte grøntsager, en kartoffelbåd eller hvad I andre nu spiser, udgangspunktet er mere og mere jeres mad. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten. Hvis hun ikke vil flasken her, så må du give hende lidt mælk af kop og så give flasken når hun sover.
Sen aften 23-24: Flaske gives mere eller mindre i søvne.
Prøv at skifte til en anden erstatning - prøv evt. med vælling med pæresmag, for at se om hun bedre kan lide smagen af dette.
Prøv også at holde fast i en nogenlunde fast rytme, hvor hun står op til samme tid hver dag og spiser, og sover til nogenlunde faste tider - dette fordi det har betydning for hendes fornemmelse af mæthed og sult og dermed betydning for hendes følelse af at have behov for flasken ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske