Svar: Gider ikke spise morgenmad

13. oktober 2011

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Det vil være rigtig godt at din datter får 4 flasker dagligt, når hun er 7 måneder gammel og de fire flasker vil ofte ligge hensigtsmæssigt placeret tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.

Derudover skal hun i løbet af dagen have skemad og mere og mere mad i hånden og også små mellemmåltider. Hun skal drikke vand af kop så hendes væskebehov også stilles den vej igennem.

Det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så hun stadig indtager mælk nok. Det er således bedre at du giver hende 1/2-3/4 dl grød og mos og hun så også drikker mælk, end at du giver hende 1-1½ dl skemad, som så fylder så meget, at hun afviser sin flaske.

Hvis hun ikke er meget for flasken i løbet af dagen, må du give hende mme af kop så hun stadig får lidt mælk den vej igennem. Det er også vigtigt at du giver hende mme i grød og mos, så hun via skemaden også sikres lidt ekstra. Derudover må du gerne begynde at give hende lidt ost, som også sikrer hende lidt ekstra kalk.

Det vil stadig være en rigtig god idé at du giver hende flaske aften, sen aften og tidlig morgen og hvis hun ikke vågner og melder sig, så kan det være nødvendigt at du stadig giver flasken, men lader hende spise den i søvne - netop for at sikre hendes behov for mælk (kalk og jern).

En dagsplan til et barn på 7 måneder, vil normalt se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme, vand af ...

Annonce

... kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden at få flaske

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød lavet med mme og med lidt frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop. Du kan også vælge at bibeholde flaske her i stedet for at give hende grød, simpelthen for at sikre hendes behov for mælk / væske.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller gerne lidt kogte grøntsager, en kartoffelbåd eller hvad I andre nu spiser, udgangspunktet er mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten. Hvis hun ikke vil flasken her, så må du give hende lidt mælk af kop og så give flasken når hun sover.

Sen aften 23-24: Flaske gives mere eller mindre i søvne.

Prøv at skifte til en anden erstatning - prøv evt. med vælling med pæresmag, for at se om hun bedre kan lide smagen af dette.

Prøv også at holde fast i en nogenlunde fast rytme, hvor hun står op til samme tid hver dag og spiser, og sover til nogenlunde faste tider - dette fordi det har betydning for hendes fornemmelse af mæthed og sult og dermed betydning for hendes følelse af at have behov for flasken ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor