Svar: Vil ikke ammes om natten

16. februar 2010

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære lillepigens mor

Det er helt okay at din datter nu kun ammes 1 gang dagligt, nemlig inden hun bliver puttet til natten. Jeg synes ikke du skal kæmpe for at få hende til at die hyppigere, det er fint at hun selv siger fra og du kan bibeholde den ene amning dagligt ligeså længe I begge har det godt med det.

Du bør fortsat give hende jerntilskud, men derudover vil det også være rigtig godt at bibeholde de ca 200ml mme, som hun får i sin morgen- og natgrød. Derudover kan hun få sødmælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen og så skal hun naturligvis også fortsat drikke vand, for at få sit væske behov dækket.

En plan for dagen ser således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme, sødmælk af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Formiddagslur, sover ca 45-60 minutter

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, tunsalat og lignende. Kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg og lignende. Må også stadig gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Puttes til middagslur sover 1½-2 timer

Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, ...

Annonce

... revne æbler, banan, rugbrødsdrys mv. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Almindelige børnevenlige retter med hakket kød, sovs og milde fisketyper. Sødmælk af kop.

Suppleres evt. med en godnatgrød lavet med mme til natten

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis hun vågner og virker tørstig kan du give hende lidt vand, men afviser hun er det helt fint. Du må tro på at hvis hun afviser brystet, så har hun ikke behov :)

Det er helt naturligt for hendes alder at hun sover uroligt og får sig lagt i stillinger hun ikke kan komme væk fra. Du må derfor forvente at hun har brug for hjælp til stillingsskift, en beroligende hånd osv. i løbet af natten. Start i dagpleje giver rigtig mange nye oplevelser og alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme, når hun sover.

Derudover er bare det at være afskilt fra dig i løbet af dagen en stor udfordring og gør naturligt at hun er lidt mere tryghedssøgende - især om natten, hvor roen skal falde over hende. Det er en periode, som går over igen i takt med at hun vender sig til den nye hverdag og også bliver mere og mere mobil og selv kan vende og dreje sig og lægge sig i en stilling som for hende er rar at sove videre i :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år