Svar: Vil ikke ammes om natten
16. februar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære lillepigens mor
Det er helt okay at din datter nu kun ammes 1 gang dagligt, nemlig inden hun bliver puttet til natten. Jeg synes ikke du skal kæmpe for at få hende til at die hyppigere, det er fint at hun selv siger fra og du kan bibeholde den ene amning dagligt ligeså længe I begge har det godt med det.
Du bør fortsat give hende jerntilskud, men derudover vil det også være rigtig godt at bibeholde de ca 200ml mme, som hun får i sin morgen- og natgrød. Derudover kan hun få sødmælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen og så skal hun naturligvis også fortsat drikke vand, for at få sit væske behov dækket.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme, sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur, sover ca 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, tunsalat og lignende. Kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg og lignende. Må også stadig gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur sover 1½-2 timer
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan, rugbrødsdrys mv. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Almindelige børnevenlige retter med hakket kød, sovs og milde fisketyper. Sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød lavet med mme til natten
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Hvis hun vågner og virker tørstig kan du give hende lidt vand, men afviser hun er det helt fint. Du må tro på at hvis hun afviser brystet, så har hun ikke behov :)
Det er helt naturligt for hendes alder at hun sover uroligt og får sig lagt i stillinger hun ikke kan komme væk fra. Du må derfor forvente at hun har brug for hjælp til stillingsskift, en beroligende hånd osv. i løbet af natten. Start i dagpleje giver rigtig mange nye oplevelser og alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme, når hun sover.
Derudover er bare det at være afskilt fra dig i løbet af dagen en stor udfordring og gør naturligt at hun er lidt mere tryghedssøgende - især om natten, hvor roen skal falde over hende. Det er en periode, som går over igen i takt med at hun vender sig til den nye hverdag og også bliver mere og mere mobil og selv kan vende og dreje sig og lægge sig i en stilling som for hende er rar at sove videre i :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske