Svar: Afhængig af at holde i hånd

14. november 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Jeg kan godt forstå at I synes det er lidt hårdt at skulle sidde og holde i hånd, for at jeres dreng kan falde i søvn. Jeg tænker dog samtidig at det lyder som en tryg og dejlig måde for ham at falde i søvn på og at det er et spørgsmål om at give ham den tryghed og være der for ham - fordi det på sigt vil give ham langt bedre søvnvaner end, hvis I lader ham græde sig i søvn fordi han af princip ikke må holde i hånd.

At holde nogen i hånden er rart. Det at mærke varmen, den fysiske kontakt og nærheden, at føle at nogen er der for en fordi man får et håndtryk, det betyder rigtig meget. At holde i hånd er at være nogen nær og det er helt naturligt at jeres dreng søger denne form for kontakt, når han skal sove. Det er det som giver ham trygheden og visheden for at I er der og at han derfor trygt kan lægge sig til at sove. Jeg synes det er omsorgsfuldt og nærværende.

Jeg tænker altså at I et eller andet sted skal acceptere at jeres dreng lige i øjeblikket har behov for denne form for kontakt for at kunne lægge sig til at sove. Han gennemgår lige nu en stor udvikling, han øver sig i at blive mere selvstændig, han er i dagpleje om dagen og søger jer naturligt mere om aftenen, når han skal sove. Den tryghed og nærhed skal han have.

Men for at I alle kan leve med det, så tænker jeg dog også at I på sigt skal forsøge at lære ham at falde i søvn ...

Annonce

... uden at holde i hånd. Det er fint, hvis han lægger sig til at sove med det samme fordi I er der og hånden giver tryghed, men hvis det medfører at han begynder at holde sig vågen eller at han vågner mange gange fordi han ikke kan sove uden hånden, så er det et problem. Han må ikke ligge og vægre sig mod at sove og holde øje med om I nu flytter jer eller ej/fjerner hånden eller ej .. kan I følge mig?

I givet fald, vil det være rigtig godt, hvis I kunne forsøge at erstatte hånden med en bamse, en klud, trøje eller lignende af jeres, som han kunne putte med og I så kunne nøjes med at sidde hos ham. Så han bare føler at I er lige ved siden af jer, men ikke behøver hånden for at kunne sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker altså at I lige nu skal lade ham sove med jeres hånd og give ham den ro og nærhed, det har han brug for med den udvikling han går igennem, på den måde slapper han af og overgiver sig til søvnen. Der er altså tale om en fase. Men stille og roligt i takt med at han bliver ældre og mere tryg, så vil det være rigtig fint, hvis I kan erstatte hånden med noget andet. Det kan f.eks. også være en godnathistorie, hvor I sidder ved siden af ham, læser lidt højt eller synger en sang eller lignende og hele tiden fortæller ham at I er der, passer på ham og at han trygt kan lægge sig til at sove.

Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

22. maj 2024 | Sovevaner | 1 mdr.

Søvnudfordringer 7 uger baby

Hej Helen, Jeg har en datter på 7 uger. Jeg har udfordringer med at få...

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind et par Gogsig barfodssko til din guldklump

Værdi 645 kr

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire