Pædagogik i dagplejen
12. maj 2023
Læs omtalen af "Pædagogik i dagplejen" under annoncen ...
Bogen "Pædagogik i dagplejen" er en grundbog til dig, der er dagplejer eller dagplejepædagog, og som gerne vil være med til at gøre en forskel for alle børn i dagpleje.
En dagplejer til en lille børnegruppe i en hjemlig ramme skaber gode betingelser for trygge og udviklende relationer - men rammen gør det ikke alene. Det handler også om, hvilken pædagogik du møder børnene med - det er pædagogikken, der gør den største forskel for dagplejebørnene.
"Pædagogik i dagplejen" giver dig forudsætningerne for at gøre en positiv forskel. Bogen er inddelt i fem dele, der hver især fokuserer på en central dimension i arbejdet som dagplejer:
1. Dagplejen som pædagogisk ramme - at være dagplejer, og hvad den pædagogiske ramme, som dagplejen er, betyder for pædagogikken. Herunder f.eks. hvorfor dagpleje er noget særligt, hvad der kendetegner den gode dagplejer, og hvordan du kan bruge dagplejepædagogen.
2. Dagplejerens samspil med børnene - børnesyn, og hvordan dette påvirker din evne til at mentalisere og se børnenes perspektiv. Her kan du f.eks. læse om børns tilknytningsmønstre, og du kan også læse om regulering af børns adfærd.
3. Børns trivsel, læring, udvikling og dannelse - viden om børns kognitive, følelsesmæssig, motoriske og sociale udvikling. F.eks. hvordan børn kommunikerer, og hvordan børn generelt udvikler sig, og hvordan du skaber et godt læringsmiljø for det lille barn.
4. Børn i udsatte positioner - den forskel du kan gøre for trivslen og udviklingen hos børn i din dagpleje. Her kan du f.eks. læse om tegn på udsathed, omsorgssvigt, samtaler med børnene og forældrevejledning.
5. Samarbejde - hvordan styrkes samarbejdet med forældre og andre fagpersoner. F.eks. magtbalance, tillid og forældresamtaler, inddragelse af forældre, håndtering af uenighed og udbytte af tværprofessionelt samarbejde.
Bogen er skrevet, så den giver både viden, inspiration og konkret handlemuligheder, og vil kunne danne afsæt for faglige samtaler og diskussioner - både med dagplejepædagogen og i dagplejegruppen. Det er en oplagt bog at læse for alle, der arbejder med eller interesserer sig for børn, der har deres hverdag i dagpleje.
Om forfatteren
Birgit Stechmann er cand.polit og chefkonsulent ved fagforbundet FOA, hvor hun siden 2001 har arbejdet med farlig udvikling og politisk interessevaretagelse af dagplejen. Hun var medlem af Børne- og Undervisningsministeriets mastergruppe under udarbejdelsens af Den styrkede pædagogiske læreplan, og siden 2016 har hun været FOA´s repræsentant i Rådet for Børns Læring.
Annoncer
Sponsorerede artikler
De gode playlister – hvad kan god musik gøre for dit barn?
Hvorfor skal dit barn høre musik?
Sang og musik kan fungere som en kilde til sproglig- og motorisk læring, kreativitet og glæde hos dit barn. Der findes mange former for børnemusik deriblandt musik med fokus på bevægelse, leg og læring, men også sange som hjælper din lille til at slappe af ...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen,
det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.
Så tusind tak for din hjælp!
Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder