Annonce

Annonce

Jeg vil gerne have, at du... med løsningsforslag. Anerkendende kommunikation


29. november 2023


I går skrev en mor til mig, at de gentagende gange h​avde brugt anerkendende formuleringer som "jeg vil gerne have, at du..." og lignende. Men det havde ingen effekt. De kunne sige det igen og igen, og deres dreng hørte ikke efter, han gjorde ikke, hvad de bad ham om. Og hvad gør man så?



At anvende en anerkendende tilgang i opdragelsen handler blandt andet om at kommunikere på en positiv og respektfuld måde, der styrker barnets selvopfattelse og samtidig tydeliggør forventningerne. Her er det f.eks. vigtigt, at man anvender formuleringer, som "jeg vil gerne have, at du..."  i stedet for mere negative og formynderiske udsagn, som "nu skal du..." eller "du må ikke...".



Men, nogle gange kan en sætning, som "Jeg vil gerne have, at du ...", ikke stå alene. Det er nødvendigt, at man også kommer med løsningsforslag. Og i dag handler min artikel derfor om, hvordan vi kan kommunikere, så det bliver lettere for vores børn at forstå, hvad vi forventer, og samtidig opmuntrer dem til at kunne gøre ting selvstændigt.



"Jeg vil gerne have, at du..." 



I skal f.eks. ud af døren og i stedet for at sige "nu skal du tage sko på", eller "tag så de sko på", så kan du sige "jeg vil gerne have, at du tager sko på". 



Dit barn sidder med sin iPad og i stedet for at sige "du skal ikke se mere iPad nu", så kan du sige "jeg vil gerne have, at du stopper med din iPad nu".



I skal ud af døren, og du venter på dit barn. I stedet for at sige "kom nu!", eller "du skal komme nu!, så kan du sige "jeg vil gerne have, at du kommer nu".



Du vil gerne have, at dit barn hjælper med oprydningen. Og i stedet for at sige "du skal rydde dit legetøj op", så kan du sige, "jeg vil gerne have, at du rydder op". 



Fordelene ved denne form for kommunikation:



Fremmer forståelse: Når du formulerer dig med et "jeg", så hjælper det dit barn med at forstå, hvad det er, du forventer.



Øger selvstændigheden: Når barnet forstår, hvad det er du forventer, så bliver det lettere for barnet at følge dig. Det er med til at skabe en følelse af selvstændighed. Børn vil som udgangspunkt gerne deltage og gøre ting. 



Reducerer konflikter: Når man udtrykker forventninger på en positiv måde, så føler barnet sig mere respekteret og forstået. Hvis man formulerer sig med et "du" og f.eks. siger "du skal..." eller "du må ikke...", ...


Annonce

... så er der risiko for, at barnet begynder at føle sig forkert. 



Styrker relationen: Den anerkendende tilgang bygger på respektfuld kommunikation, hvilket styrker forholdet mellem barn og forældre. Man undgår, at barnet føler sig nedgjort eller uretfærdigt behandlet.



Positivt fokus: Ved at formulere positive forventninger, så kan man rette opmærksomheden mod den øskede adfærd i stedet for mod det, som ikke ønskes. 



Eksempel:



- Negativ formulering: "Du må ikke slå din bror".



- Positiv formulering: "Jeg vil gerne have, at du behandler din bror med venlighed og finder en fredelig måde at løse konflikter på". 



"Jeg vil gerne have, at du..." med løsningsforslag



Det er ofte vigtigt, at man ikke kun udtrykker, hvad man ønsker, men at man også giver børn konkrete muligheder og alternative handlinger. Altså hjælper barnet på vej til at kunne gøre det, vi beder om.



At få barnet til at tage skoene på:



- "Jeg vil gerne have, at du tager dine sko på. Kan du gøre det selv, eller skal jeg give dig en hånd?"



- "Vi skal ud af døren, og det er tid til at tage sko på. Vil du gøre det selv, eller vil du have min hjælp?".



At stoppe brugen af iPad:



- "Jeg vil gerne have, at du stopper med at bruge iPad'en nu. Hvad vil du gerne gøre i stedet? Vi kan læse en bog eller gå udenfor og lege". 



- "iPad-tiden er slut for i dag. Hvad tror du, vi kan lave sammen nu?"



At få barnet til at komme:



- "Vi skal afsted nu. Vil du gerne komme selv, eller skal jeg give dig en hånd?"



- "Det er tid til at gå. Hvad synes du, vi skal tage med os på vejen? Din (yndlingslegeting) måske?"



At motivere til oprydning:



- "Vi skal rydde op i legetøjet nu. Vil du gerne starte med bilerne eller dukkerne?"



- "Jeg vil gerne have, at vi rydder op sammen. Hvilken sang vil du høre imens? Det gør det sjovere!"



Det er vigtigt at være tydelig, når man formulerer sine ønsker. Tydelige voksne giver trygge børn. Men det er også vigtigt, at vi giver vores børn mulighed for at udvikle deres selvstændighed og involverer dem i forskellige beslutninger. Hvis vi anerkender dem og deres lyst til medbestemmelse, så vil de ofte gerne samarbejde.



Jeg håber, at mine forslag til formuleringer hjælper videre på vej :)



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

Giv dit barn den bedste start!

Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier

Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet


Annonce