Svar: Symfyse-fundus mål
21. marts 2004
Alder:
18 år
Kære Maria
Først et stort tillykke med graviditeten.
Når lægen og jordemoderen skal vurdere om din lille dreng vokser som han skal, laver de en måling af din livmoders størrelse.
Når man er ca 8 uger henne vil livmoderen være afrundet, blød og have størrelse som en stor appelsin. Når man er 12 uger hende vil livmoderen være på størrelse med en stor knyttet mandshånd. Herefter vil livmoderen være så stor at man kan begynde at føle den over symfysen (skambenet). På dette tidspunkt vil lægen og jordemoderen derfor lave det der hedder en symfyse-fundus mål.
Symfyse-fundus målet er den længde der er fra skambenet (symfysen) til højden eller den øverste del af livmoderen (fundus). Målingen foretages med et målebånd.
Omkring 24 uge vil fundus ligge omkring navlen, som både din læge og jordemoder har bekrevet.
Fortsat held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske