Svar: Træthed hos dreng på 16 år

1. december 2003

Kategori:
Alder:
16 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Britta

Det er et svært spørgsmål. Vi er jo alle forskellige og har forskelligt søvnbehov. Teen-age børn har det jo også med at sove længe!

Han skal jo selvfølgelig passe sin skole og gør han det, skal han vel egentlig have lov til selv at bestemme. Et eller andet sted handler det vel om at lære.

Umiddelbart vil jeg sige at 8 timers søvn er et godt bud, men jeg ved også at man ikke får mege 16 årige i seng kl 22 om aftenen, så det holder nok ikke.

Men hvad ville der ske, hvis du lod ham være? Med mindre han render byen ...

Annonce

... rundt med vennerne det halve af natten, så kunne du måske lade ham passe sin egen sengetid, det betyder så også at han skal passe sin egen skoletid. Du skal ikke kæmpe med ham om morgenen. Hvis han ikke kan komme op, så er det vel egentlig hans problem?

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan råde og vejlede og så kan du jo se om han lytter. At møde for sent et par gange, kan måske lære ham at det mor siger ikke er så tosset:o)

Jeg ved det ikke, det var et bud. Jeg har endnu ikke selv nogen teen-age børn, men den dag skal nok komme, hvor jeg selv står i samme situation:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os