Svar: Træthed hos dreng på 16 år
1. december 2003
Alder:
16 år
Kære Britta
Det er et svært spørgsmål. Vi er jo alle forskellige og har forskelligt søvnbehov. Teen-age børn har det jo også med at sove længe!
Han skal jo selvfølgelig passe sin skole og gør han det, skal han vel egentlig have lov til selv at bestemme. Et eller andet sted handler det vel om at lære.
Umiddelbart vil jeg sige at 8 timers søvn er et godt bud, men jeg ved også at man ikke får mege 16 årige i seng kl 22 om aftenen, så det holder nok ikke.
Men hvad ville der ske, hvis du lod ham være? Med mindre han render byen rundt med vennerne det halve af natten, så kunne du måske lade ham passe sin egen sengetid, det betyder så også at han skal passe sin egen skoletid. Du skal ikke kæmpe med ham om morgenen. Hvis han ikke kan komme op, så er det vel egentlig hans problem?
Du kan råde og vejlede og så kan du jo se om han lytter. At møde for sent et par gange, kan måske lære ham at det mor siger ikke er så tosset:o)
Jeg ved det ikke, det var et bud. Jeg har endnu ikke selv nogen teen-age børn, men den dag skal nok komme, hvor jeg selv står i samme situation:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske