Svar: Hvordan bliver man sundhedsplejerske?
3. september 2003
Alder:
18 år
Kære Karina
Tak for dit spørgsmål, som jeg har valgt at lægge ind på siden, da det er mit indtryk at man ikke rigtig ved, hvad baggrund en sundhedsplejerske har.
For at blive sundhedsplejerske skal man være uddannet sygeplejerske og have arbejdet som sygeplejerske på børneafdeling og i hjemmeplejen. Efterfølgende kan man så læse videre på det der indtil i år hed Danmarks Sygeplejerske Højskole, men nu hører under CVU-regi. Videreuddannelsen tager et år og man får SU.
De fleste sundhedsplejersker arbejder både med spædbørn (i hjemmet) og på skolerne. Det vil sige at man beskæftiger sig med børn fra 0-18 år.
Du kan evt. få mere at vide af din studievejleder på skolen, men du kan også søge oplysninger på Dansk sygeplejeråds hjemmeside,- www.dsr.dk
Det glæder mig at du synes om faget og jeg ønsker dig alt mulig held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske