Svar: Svedproblemer
20. august 2003
Alder:
17 år
Hej med dig
Alle mennesker sveder og det er helt naturligt. Faktisk sveder vi mellem en ½-1 liter om dagen, når vi er almindeligt sunde og raske.
Det meste sved består af vand og salte og det lugter ikke, men noget sved indeholder også affaldsstoffer, som omdannes af hudens bakterier og derfor kan blive til ildelugtende stoffer.
Der er nogle mennesker der sveder utroligt meget uden at det lugter og der er nogen mennesker der sveder meget lidt og alligevel lugter det.
Det bedste du kan gøre er at have en god hygiejne. Tag et brugebad dagligt. Du kan også anvende en deodorant, som er beregnet til at modvirke svedlugt. Almindelige deodoranter standser ikke svedproduktionen, så hvis du vil have hjælp til at nedsætte svedproduktionen, så skal du anvende det der hedder anti-perspiranter.
Anti-perspiranter findes både som deodoranter og cremer, både med og uden parfume. De kan anvendes til hænder, fødder, armhuler, eller hvor man nu sveder meget.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske