Svar: Usikker pige

14. juli 2004

Kategori:
Alder:
14 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej med dig

Jeg tror bestemt ikke at du er blevet gravid, når du har haft trusser på.

Det er dejligt at have en kæreste og det er også nyt og spændende for dig. Hvis I regner med at være mere sammen, så synes jeg at det var en rigtig god idé at du snakkede med lægen om prævention, når du nu har en tid i morgen. Det skal være rart at være sammen og skal ikke gøre dig utryg, som nu.

Det er rigtigt at der findes nogle piller, som man kan tage, hvis man er bange for at være blevet gravid. Hvis man f.eks. har brugt kondom og kondomet gik i stykker. Det hedder fortrydelsespiller.

Fortrydelsespiller er en nødløsning og de kan ikke bruges som fast præventionsform. Forøvrigt skal de tages ...

Annonce

... hurtigst muligt efter samleje og det vil sige inden 72 timer, hvis de skal have en effekt.

Du skal være opmærksom på at der jo er noget der hedder den kriminelle lavalder. Det betyder at din kæreste ikke må have sex med dig, så længe du er under 15 år. Hvis I begge er under 15 år må I ifølge loven heller ikke dyrke sex med hinanden. Dyrker I alligevel sex med hinanden, så kan I dog ikke straffes for det, hvis det er foregået frivilligt for begges vedkommende. Altså: Det er ulovligt, men ikke strafbart.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil foreslå at I lærer hinanden godt at kende og nøjes med at kæle for hinanden og nyde hinanden, før I går rigtigt i seng sammen.

Fortsat held og lykke med det hele og i morgen hos lægen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika