Svar: Usikker pige
14. juli 2004
Alder:
14 år
Hej med dig
Jeg tror bestemt ikke at du er blevet gravid, når du har haft trusser på.
Det er dejligt at have en kæreste og det er også nyt og spændende for dig. Hvis I regner med at være mere sammen, så synes jeg at det var en rigtig god idé at du snakkede med lægen om prævention, når du nu har en tid i morgen. Det skal være rart at være sammen og skal ikke gøre dig utryg, som nu.
Det er rigtigt at der findes nogle piller, som man kan tage, hvis man er bange for at være blevet gravid. Hvis man f.eks. har brugt kondom og kondomet gik i stykker. Det hedder fortrydelsespiller.
Fortrydelsespiller er en nødløsning og de kan ikke bruges som fast præventionsform. Forøvrigt skal de tages hurtigst muligt efter samleje og det vil sige inden 72 timer, hvis de skal have en effekt.
Du skal være opmærksom på at der jo er noget der hedder den kriminelle lavalder. Det betyder at din kæreste ikke må have sex med dig, så længe du er under 15 år. Hvis I begge er under 15 år må I ifølge loven heller ikke dyrke sex med hinanden. Dyrker I alligevel sex med hinanden, så kan I dog ikke straffes for det, hvis det er foregået frivilligt for begges vedkommende. Altså: Det er ulovligt, men ikke strafbart.
Jeg vil foreslå at I lærer hinanden godt at kende og nøjes med at kæle for hinanden og nyde hinanden, før I går rigtigt i seng sammen.
Fortsat held og lykke med det hele og i morgen hos lægen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske