Svar: Kan jeg være gravid nu?

11. juli 2004

Kategori:
Alder:
15 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej med dig

Som du selv skriver er der altid en mulighed for graviditet og man kan ikke regne med 'sikre perioder' eller tro at hvis manden bare trækker sig ud i tide, så er man sikker.

Det er ikke så meget fordi sæden der kommer uden på dig, trænger ind i dig, men mere fordi at der lige før din kæreste kommer, vil komme noget klart væske (en slags glidecreme) ud af penis og selv om det ikke er 'sædafgang' så kan det godt indeholde sædceller.

Selv om det er en ekskæreste og det hele skete på en ferie, så ville det nok være en god idé at du sørgede for at bruge noget prævention. Kan du ikke tale med lægen om, hvad der ville være godt for dig.

Derudover så vil jeg også lige sige at hvis det skulle ske en anden gang og du er bange for ...

Annonce

... at være blevet gravid så findes der jo fortrydelsespiller.

Fortrydelsespiller er en nødprævention, som kan købes uden recept på apoteket. Pakningen indeholder to piller med hormoner i og skal tages inden der er gået 72 timer efter ubeskyttet samleje eller hvis I har været sammen og kondomet f.eks. gik i stykker. Det er meget vigtigt kun at anvende fortrydelsespiller i en nødssituation og ikke bruge det som en fast præventionsmetode. Men nu ved du at det findes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

For at komme til dit egentlige spørgsmål, så kan du ikke vide om du er gravid, før du får din menstruation. Hvis menstruationen udebliver, så kan du tage en graviditetstest.

Jeg krydser fingre for dig og håber at du bare har haft en dejlig ferie og at dine bekymringer er uden grund:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København