Svar: En knop ved klitoris

24. juli 2004

Kategori:
Alder:
18 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej

Der kan være tale om den virus der hedder poxvirus, som giver det der kaldes vandvorter eller molluskler.

Smitten kan ske ved direkte kontakt, også seksuelt, eller ved indirekte kontakt, for eksempel ved brug af fælles håndklæde.
Det varer et sted mellem 2-8 uger, fra man er smittet til vorterne bryder frem.

Vorterne er 1-5 mm store, lyserøde, perlelignende knopper på huden. De kan sidde i ansigtet, på kroppen, herunder også på arme og ben.

Ved seksuelt overført smitte er vorterne ofte lokaliseret på kønsdele, lår ...

Annonce

... eller den nederste del af maven.

De fleste gange vil vorterne kunne forsvinde af sig selv. Men som du selv skriver så smitter det meget og det er derfor vigtigt at man altid vasker hænderne grundigt, hvis man har rørt ved vorterne.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er også altid en god idé at anvende sit eget håndklæde.

Hvis man kradser i vorterne kan man smitte sig selv og man skal derfor i det hele taget undgå at røre ved dem.

Om det er vandvorter der er tale om, kan kun lægen vurdere. Derfor vil det være en god idé at du bliver tjekket hos lægen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder