Svar: En knop ved klitoris
24. juli 2004
Alder:
18 år
Hej
Der kan være tale om den virus der hedder poxvirus, som giver det der kaldes vandvorter eller molluskler.
Smitten kan ske ved direkte kontakt, også seksuelt, eller ved indirekte kontakt, for eksempel ved brug af fælles håndklæde.
Det varer et sted mellem 2-8 uger, fra man er smittet til vorterne bryder frem.
Vorterne er 1-5 mm store, lyserøde, perlelignende knopper på huden. De kan sidde i ansigtet, på kroppen, herunder også på arme og ben.
Ved seksuelt overført smitte er vorterne ofte lokaliseret på kønsdele, lår eller den nederste del af maven.
De fleste gange vil vorterne kunne forsvinde af sig selv. Men som du selv skriver så smitter det meget og det er derfor vigtigt at man altid vasker hænderne grundigt, hvis man har rørt ved vorterne.
Det er også altid en god idé at anvende sit eget håndklæde.
Hvis man kradser i vorterne kan man smitte sig selv og man skal derfor i det hele taget undgå at røre ved dem.
Om det er vandvorter der er tale om, kan kun lægen vurdere. Derfor vil det være en god idé at du bliver tjekket hos lægen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske