Svar: Hvor meget for lidt vejer jeg?

6. juli 2004

Kategori:
Alder:
14 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Caroline

Først vil jeg lige sige at du ikke er 'undervægtig',- du ligger inden for 'normalområdet', når jeg sætter din højde og vægt ind på en kurve.

For dig vil det derfor være en god idé at du forsøgte at øge din muskelmasse. Muskler vejer og det giver samtidig en pæn facon i forhold til at tage fedt på.

Umiddelbart er 62kg nok for meget for dig at tage på. Der er forskel på hvordan man er bygget og nogle har kraftigere knogler og vejer derfor også mere end andre. Nu kan jeg jo ikke se dig, så derfor er det svært for mig at vurdere, hvad en god vægt for dig ville være.

Da du vægtmæssigt ligger inden for normalområdet, synes jeg umiddelbart at det ville være en god idé ...

Annonce

... at du gennem sport og styrketræning fik øget din muskelmasse og derfor fokuserede lidt mere på at få en pæn facon fremfor hvad vægten viser. Kommer du op på 50-52 kg vil dette være helt fint.

Du skal også tænke på at vægten ændrer sig i takt med at du måske kommer længere frem i puberteten og får flere kvindelige former, bryster, hofter osv. En del af din vægtstigning vil derfor nok komme helt af sig selv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når skolen begynder igen, kan du henvende dig til skolesundhedsplejersken og tale med hende om hvordan du skal gribe det an. Hun har også en vægt/højde kurve liggende fra du startede med at gå i skole og derud fra vil I kunne se, hvordan du har udviklet dig.

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder