Svar: Hvor meget for lidt vejer jeg?
6. juli 2004
Alder:
14 år
Kære Caroline
Først vil jeg lige sige at du ikke er 'undervægtig',- du ligger inden for 'normalområdet', når jeg sætter din højde og vægt ind på en kurve.
For dig vil det derfor være en god idé at du forsøgte at øge din muskelmasse. Muskler vejer og det giver samtidig en pæn facon i forhold til at tage fedt på.
Umiddelbart er 62kg nok for meget for dig at tage på. Der er forskel på hvordan man er bygget og nogle har kraftigere knogler og vejer derfor også mere end andre. Nu kan jeg jo ikke se dig, så derfor er det svært for mig at vurdere, hvad en god vægt for dig ville være.
Da du vægtmæssigt ligger inden for normalområdet, synes jeg umiddelbart at det ville være en god idé at du gennem sport og styrketræning fik øget din muskelmasse og derfor fokuserede lidt mere på at få en pæn facon fremfor hvad vægten viser. Kommer du op på 50-52 kg vil dette være helt fint.
Du skal også tænke på at vægten ændrer sig i takt med at du måske kommer længere frem i puberteten og får flere kvindelige former, bryster, hofter osv. En del af din vægtstigning vil derfor nok komme helt af sig selv.
Når skolen begynder igen, kan du henvende dig til skolesundhedsplejersken og tale med hende om hvordan du skal gribe det an. Hun har også en vægt/højde kurve liggende fra du startede med at gå i skole og derud fra vil I kunne se, hvordan du har udviklet dig.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske